Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel! › Reply To: Dag Windows, hallo INDI en CCDCiel!
Dat CCDCiel een volwaardig imaging programma is, kan ik beamen.Vorig jaar ben ik er een tijdje mee aan de gang geweest.
Dat beviel me eigenlijk prima. Ik wilde eens wat anders dan SGP toepassen. Patrick is bijzonder benaderbaar en snel met updates of additionele opties op verzoek. We zaten wat te hannesen met de scopedome driver, die niet helemaal deed wat ie moest doen en binnen 24 uur was dat gefixt vanaf CCDCiel z’n kant. Scopedome moest zijn USB-Driver evenwel wel aanpassen. Was blijkbaar niet 100% conform ASCOM specs.
Zo ook met de 10Micron montering. Liep niet helemaal lekker. Hetzelfde verhaal en ook hier moest 10Micron zijn ASCOM driver aanpassen.
En dank zij CCDCiel (en Nicolas zijn MountMonitor) vond ik een bug in SGP. Bij de dither-instelling zat een decimaal fout. 0,1 sec werd 10 sec voor een dither. Vandaar dat ik allemaal strepen kreeg i.p.v.sterren. Ook die bug is inmiddels opgelost.
Het programma heeft een vrij eenvoudige interface, maar alles zit er in voor het normale werk. Ook de koepelaansturing en het parkeren van de mount, sluiten en parkeren van de koepel doet ie netjes.
Reden dat ik toch weer even verder heb gekeken is de image preview. Die is dezelfde als die (niet zo vreemd) van Han z’n ASTAP. Ik krijg de settings hiervoor niet goed voor elkaar. De image preview van SGP en Voyager zijn dan wel wat fraaier.
Maar dat maakt natuurlijk niets uit voor het uiteindelijke resultaat.
CCDCiel en ASTAP zijn wel gratis. De platform-onafhankelijkheid is voor mij niet zo belangrijk omdat ik bij de aanschaf van mijn Scopedome, Seletek focus controler en 10M montering gedwongen was, ivm het ontbreken van INDI drivers, de switch naar windows te maken.
Daar voor heb ik in hun begintijd van Cloudmasters hun suite gebruikt op de Mac. Maar INDI was toen nog niet echt stabiel. Tijden veranderen.
Ik zit nu te stoeien met ascom-alpaca, omdat ik MW4 eens wil gaan uitproberen………. maar dawilniezogoed