Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

han.k
Participant

Dat artikel over Mean Absolute Deviation is zware kost. Ik ben van huis een electrical engineer en geen wiskundige. De post op het SGP forum was interessant. Nietemin de gekozen parabool is minder geschikt zeker voor de hoge hfd waarden. Het voordeel van de parabool is dat je de differentiaal functie kan bepalen en gebruiken in het curve fitten.

E.a. heeft me er toe aangezet nog eens naar de curve fit routine te kijken. De least square fout die ik in de iteratief loop zo klein mogelijk probeer te maken is gebaseerd op de delta hfd dus de y as. Dat is volgens Wikipedia een  algebraic fit. Waarschijnlijk is een geometric fit beter. Ik kan ook de fout in x  dus focuser positie bepalen. Deze kan ik aanvullend meenemen en mogelijk een betere fit bepalen.  Advies of hulp kan ik daarbij gebruiken. :) De code staat hier

Han

Scroll to Top