Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

han.k
Participant

In de routine is het moeilijk om outliers van de meetdata  te definieren. De hyperbool functie bestaat uit drie parameters die allemaal uitgeprobeerd moeten worden. De fouten d.w.z. het verschil tussen de gemeten en voorgestelde hyperbool zijn erg variabel doordat de hyperbolen mekaar kunnen kruisen in het fit process. Een kruising is geen goede fit maar op dat punt ontstaat er wel tijdelijk een kleine fout.

Ik zou de mediaan fout ofwel MAD kunnen bepalen i.p.v de gemiddelde(fout*fout)  Misschien krijg je dan een betere fit. Het probleem is dat dit enige duizenden keren moet  gebeuren, Dit kan snel te veel tijd kosten. Ik zal het eens proberen want de mediaan heb ik al in de code.

Het programma is geschreven in object Pascal (Lazarus).  Dat wordt nog steeds actief ontwikkelt en gebruikt maar is geen mainstream meer.

Han

Scroll to Top