Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

InFINNityDeck
Participant

Hoi Han,

ja, dat ziet er inderdaad niet netjes uit. Nu valt het mij op dat de onderkant van de data best smal is en dat de rechter flank niet netjes oploopt, alleen de bovenste vier punten lopen in dezelfde richting als de best fit curve, het onderste deel loopt steiler op. Ik heb jouw plaatje even bewerkt en de best magenta fit opnieuw gepositioneerd (de groene lijn), dan valt dat meteen op. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom de hele rechte kant verworpen wordt. Het zou twee dingen kunnen betekenen:

– je filtert te zwaar (kappa = 3 of hoger);
– je model past niet goed bij de werkelijkheid.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe jouw script de hyperbool oplost, maar ik neem aan dat de helling van de flanken automatisch bepaald worden, of zijn deze afhankelijk van de gebruikte instellingen?

Werd dat hoge punt in de linker flank dus niet verworpen?

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top