Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) › Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)
Hallo Nicolàs,
Ik wou je een berichtje sturen maar dus lukt niet in dit forum. ??? Je kan me mailen hier
Bijgevoegd alle data van vier focus testen:
– M39 (APO 100 mm)
– M39 met 50 perc obstruction (APO 100 mm)
– M107 met 50 perc obstruction (APO 100 mm)
– 12 inch newton
De hfd waarden gevonden staan ongeveer in row 40. Meestal gebruik if kolom hfd_cent. Dat zijn de hfd waarden van het centrum van de opname. De ASTAP hyperbool oplossing staat op G2. De invoer data is gekopieerd naar input op kolom A en B.
Het mediaan probleem staat in spreadsheet: “M39 with 50perc obstruction median error problem.xls” en in “problem mad.xls”
Als je een hyperbool kan vinden m.b.v. de data ben ik benieuwd wat je waarden zijn. De data van de 100mm APO is erg schoon. In een paar spreadsheets heb ik outliers toegevoegd zoals in de file naam staat.
De 50 percent obstruction was van een test voor hfd detectie. De APO voorkant was in het centrum met een stuk karton afgedekt om een Newton beeld te creëren, d.w.z. donut vormige sterren.
Han