Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) › Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)
Hoi Han,
je moest even geduld hebben, maar hier is ie dan. Met behulp van MAD je data gefilterd en er was slechts één iteratie nodig om een stabiel resultaat te behalen (daardoor is de derde fase in de grafiek niet zichtbaar). In het Excel-sheet heb ik ruimte gemaakt voor twee iteraties, maar die tweede zal je niet vaak nodig hebben. Ik heb gefilterd op 3 kappa (98%), al zag ik dat het voor deze dataset ook meteen goed ging op 2 kappa (95%). Bij 1 kappa (68%) wordt meer data verworpen, maar sowieso zou ik 1 kappa niet snel gebruiken, dus blijf bij 2 of 3 kappa.
De best-fits heb ik met de solver van OpenOffice Calc gemaakt, daarbij gebruik makende van het niet lineaire DEPS Evolutionary Algorithm.
De eerste fase is dus een best-fit op de ruwe data.
De tweede fase is de best fit met de data die overbleef na filtering.
Daarna werd geen data meer verworpen, de derde fase is dus gelijk aan de tweede.
Nicolàs
Attachments:
You must be logged in to view attached files.https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.