Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) › Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)
Hoi Han,
Om de solver aan de praat te krijgen, moet je deze extensie installeren.
Wat ik kappa noem is niet de standardafwijking, maar het aantal keer de standardafwijking, of beter gezegd, het aantal keer de geschatte waarde ervan op basis van de MAD. Bij kappa=1 is de kans dat het datapunt onterecht verworpen wordt 32%, bij kappa=2, is dit 5%, bij 3 is dit 2%. Als je mijn Excel-sheet bekijkt, dan zie je hoe ik dat doe.
Het testen doe je op de berekende fouten (de errors), aangezien deze (hopelijk) wel stochastisch verdeeld zijn. Je hebt dus geen meerdere runs nodig om meerdere punten per focusstand te krijgen. Het hele idee is, dat de hyperbool het model van je gemiddelde is en dat de afwijkingen als ruis daarom heen vallen. Wat je feitelijk doet is de outlier-detectie onafhankelijk maken van de focuspositie. Dat was precies de reden waarom ik liever niet een kwadratische fit zag in SGP, aangezien dat model slechts een grove benadering is van de werkelijkheid.
Ik heb een aantal proeven gedaan en geen rare resultaten gekregen, de methode is bij mij tot nog toe robuust gebleken. Als jij nog gevallen hebt waarbij het fout gaat, dan hoor ik dat graag.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.