Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling) Reply To: Meten van field curvature (beeldveldwelving) en tilt (kanteling)

InFINNityDeck
Participant

Han,

hierbij nog het instellen van de OpenOffice Calc solver:

De target-cell is de magenta cell (D5) in het werkblad, die moet worden opgelost voor een minimum, “by changing cells” de drie gele cellen G2:G4. Vervolgens klik je op “Options” en selecteer je DEPS. Verder hoef je geen instellingen te maken, gewoon op OK klikken en vervolgens op solve. In de grafiek kan je dan vervolgens live meekijken wat de solver doet. Mijn laptop heeft circa 12 seconden nodig om een best fit te maken.

Vervolgens maakt het werkblad zelf de keuze welke waarden uitschieters zijn. Beneden de eerste fase vind je de tweede fase. Daar zet je de solver wederom aan het werk, nu door D27 naar een minimum te brengen door cellen G24:G26 te laten wijzigen door de solver. Eventueel kan je de kappa waarden aanpassen, ze staan momenteel op 3 (98% criterium).

Mocht er dan nog een punt verworpen worden, dan kan je daaronder de derde fase uitvoeren. D49 moet dan minimaal worden door G46:G48 te laten wijzigen.

Ik heb zojuist nog een test gedaan, waarbij ik het resultaat van focuspunt 36200 verlaagd heb met 1.5 (dus als waarde heb ik daar nu 2.442). In dat geval had ik de derde fase nodig om tot een stabiele oplossing te komen. Daarbij werden zowel 35400 als 36200 verworpen, de best focus werd gevonden bij 35881.4.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top