Reply To: Mars met Olympus Mons in oppositie op 13 oktober 2020

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Mars met Olympus Mons in oppositie op 13 oktober 2020 Reply To: Mars met Olympus Mons in oppositie op 13 oktober 2020

InFINNityDeck
Participant

Nu we toch aan het testen zijn, dan maar meteen de volgende: WinJUPOS. Met WinJUPOS is het mogelijk de verschuivingen, die veroorzaakt worden door de rotatie van de planeet, te compenseren. Mijn opnames zijn gemaakt met een monochroomcamera met filterwiel en bestaan uit vier filmpjes van ieder 120 seconden, in totaal dus 8 minuten waarneemtijd.

Een dag op Mars is iets langer (2.7%) dan een dag op Aarde: 24 uur, 39 minuten en 35,24409 seconden. Dit betekent dat in de 8 minuten die mijn opname duurde Mars over een hoek van 1.95° verdraaide en dat details op, vanuit de Aarde gezien, het midden van de evenaar zich circa 115km verplaatsten (1.7% van de schijnbare diameter van Mars). Mijn Mars-opname heeft een diameter van circa 225 pixels, hetgeen dus een verschuiving zou betekenen van circa 4 pixels. Nu klopt dit niet helemaal, want mijn opnames zijn eerst door AutoStakkert gehaald, waardoor er vier frames gecreëerd zijn die ieder het gemiddelde van 120 seconden film tonen. Tussen het L-frame en het B–frame zit hierdoor circa 3 x 120 seconden, oftewel circa 6 minuten. De verschuiving tussen het L en B frame zal dus circa 3 pixels zijn. Evengoed zou dit zichtbaar kunnen (moeten?) zijn.

Uitgaande van deze on-line handleiding heb ik de vier stacks door WinJUPOS gehaald met onderstaand resultaat. De rest van de bewerkingen zijn overeenkomstig met wat ik met mijn oorspronkelijke data gedaan heb. De verschillen zijn marginaal en je kan je afvragen of het de moeite van het extra processen waard was (afgezien van de kennis die het opleverde). Een van de redenen dat er weinig progressie te zien is, komt wellicht doordat WinJUPOS een plaatje produceert waarbij de rotatie-as van de planeet verticaal staat. Dit betekent dat de vier frames allemaal geroteerd zijn, hetgeen verlies van informatie oplevert. De resulterende afbeelding moest ik vervolgens weer terug roteren om te kunnen vergelijken met mijn eerste (originele) versie, wederom met verlies van informatie tot gevolg.

Nu is het ook mogelijk om de hele SER-files te de-roteren en ze daarna door AutoStakkert te halen, dus dat wordt de volgende uitdaging…

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top