Activity › Forums › Astrofotografie › Zonnestelsel › Mars met Olympus Mons in oppositie op 13 oktober 2020 › Reply To: Mars met Olympus Mons in oppositie op 13 oktober 2020
In mijn vorige vergelijk had ik de meetgegevens van de afzonderlijke AutoStakkert-stacks gebruikt om de hele SER-bestanden te deroteren. Ik was er daarbij aan voorbij gegaan dat ik die stacks al 200% bicubisch geschaald had en dus niet het formaat van de originele frames meer hadden.
Nu dus eerst van elk SER-bestand het eerste frame geëxporteerd (laden in AutoStakkert en dan de knop “Current” van Export Frames in het preview-window), deze in WinJUPOS geladen voor de meting en de bijbehorende IMS-bestanden via F2 opgeslagen. Vervolgens de originele SER-bestanden gederoteerd via Tools->Derotation of video-streams, gebruik makende van deze IMS-bestanden.
Het resultaat is nu beter dan in mijn vorige test. De scherpte is hetzelfde, maar om de een of andere reden is er minder mist (blauw) te zien, dus qua kleur is de LRGB-rotatie beter, terwijl ik meen dezelfde handelingen te hebben uitgevoerd als in die manier van processen. Als de opnames dus kort genoeg zijn, heeft het deroteren van de hele SER-bestanden qua detail dus geen toegevoegde waarde.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.