Reply To: Mars op 4 december 2020

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Mars op 4 december 2020 Reply To: Mars op 4 december 2020

InFINNityDeck
Participant

Dank je Hans,

Ook is was verrast, zag het toevallig op buienradar. Ondanks de sterrenwacht was het toch nog een heel gedoe. Ik had sinds 13 oktober niets meer gedaan en dit was de eerste keer dat ik Mars aan het westelijk halfrond fotografeerde, hetgeen betekende dat ik eerst de C11 opnieuw moest collimeren (deze heeft last van mirror-flop). Daarna de ADC goed gezet met de ZWO ASI290MC, camera gewisseld (naar de ZWO ASI174MM) en vervolgens scherpgesteld. Aanvankelijk wou ik dit via SGP doen, maar de transparantie was te slecht en de lichtvervuiling te sterk om voldoende sterren in beeld te krijgen. Voor handmatig scherpstellen was de afstand tussen beeldscherm en focusknop weer net te ver. Dus de autofocuser maar weer in werking gezet en deze via het keyboard bediend. Tenminste, dat dacht ik, maar door de kou (vermoed ik) werkte mijn draadloze toetsenbord niet lekker. Toen bleek ook nog dat FireCapture om de een of andere reden de nodige instellingen kwijt was, pffff….

Afijn na bijna twee uur (!) prutsen bedacht ik me dat ik misschien beter even binnen kon gaan zitten (lekker warm!) om via TeamViewer het scherpstellen af te ronden. Door de warmte ging alles beter en nog geen 10 minuten later was ik zover dat ik twee series opnames in LRGB kon starten, één om 21:05UTC en de ander om 21:15UTC, die laatste was het mooist. Hierbij ook de eerste even…

Maar goed, eind goed, al goed, en er zijn weer twee leuke platen geschoten! :-)

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top