Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › SQM waarde meten met je camera › Reply To: SQM waarde meten met je camera
Hallo Nicolàs,
De omstandigheden waren slecht door regelmatig voorbijkomende wolken, dus afwijkingen kunnen ook door sluierwolken ontstaan zijn.
Door de calibratie met de Gaia sterren database verwacht ik dat het resultaat zo goed is als de Unihedron SQM meter. Zolang de CMOS of CCD sensor linear is, dan is de sterflux/(2.51^magnitude) verhouding constant. De sterren flux meting is natuurlijk kritisch maar deze werkt goed. Outliers en verzadigde sterren worden verwijderd. Grootste probleem is waarschijnlijk de signaalafval in de hoeken/randen van het beeld. Maar dat kan je compenseren met een flat. Dat heb ik nog niet gedaan en is misschien ook niet nodig door het middelen.
Veroudering/vervuiling van de optiek zal bij de ASTAP meting geen invloed hebben, bij de Unihedron meter wel. De ASTAP ijking wordt bij elke meting gedaan door vergelijken met de sterrendatabase.
Han
Later, er is een ding wat ik nog niet heb meegenomen, dat is de altitude. Bij lagere altitude dan zenith worden de sterren zwakker. Zo misschien was het toeval dat de waarden zo gelijk zijn. Waarschijnlijk is het beter om over de relatieve SQM te praten.
Extinction becomes significant when altitudes are lower than about 45 degrees. At sea level, zenith extinction is 0.28 magnitudes, and at an altitude of 45degrees it’s 0.40 magnitudes