Reply To: ISS op 29 maart 2021

Activity Forums Astrofotografie Atmosfeer Satellieten ISS op 29 maart 2021 Reply To: ISS op 29 maart 2021

InFINNityDeck
Participant

Ziet er erg goed uit vind ik . Ik denk niet dat elke montering daarvoor 1-2-3 geschikt is, toch?

Dank, dank! :-)

Zelf vond ik het nog wat tegenvallen, vooral doordat ik merkte dat het volgen nogal schokkerig ging en dat is zelfs in deze opname nog te zien. Maar toen ik hem vandaag aan een collega liet zien op mijn mobiel, had toch toch zoiets van “heel slecht is ie ook weer niet”. ;-)

Dat ik met f/40 de grenzen opzoek was ingegeven door deze C11@f/50 foto van ISS.

Ik heb geen idee of andere monteringen dit ook kunnen, geen ervaring mee. De 10Micron monteringen kunnen dit denk ik allemaal, ze volgen het object dus gelijktijdig in RA en DEC, maar ik heb dus geen idee of een SkyWatcher of Software Bisque montering (of andere) dit ook zou kunnen.

Op zich is het wel een bijzondere ervaring: na uploaden van de baangegevens en het selecteren van ISS uit de database, gaat de montering meteen richting horizon in het azimut waar ISS boven moet komen. Vervolgens hoor je drie piepjes en beginnen de motoren zachtjes aan te snorren en dat gaat steeds sneller en sneller en nog sneller totdat de culminatie bereikt is, waarna alles weer langzaam tot rust komt.

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top