Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Melkweg sessies eind augustus › Reply To: Melkweg sessies eind augustus
Het begint een cliché te worden, maar wat een magnifieke nacht, was de zomer lang afwezig, wat een magnifieke inhaalslag.
Het verhaal van de nacht begint met het arriveren van de Canon 40 mm pancake lens (stipt 12 die middag). Geïnspireerd door de sessies van @keesscherer ben ik vannacht aan de slag gegaan met deze lens. Ter vergelijk, referentie en een poging betere resultaten te bereiken toch weer voor Cygnus gekozen.
Na het opschroeven van de pancake ontdekte ik de mogelijkheid om m.b.v. BYE de lens te focussen (i.c.m. de FHWM waarde). Geniaal! Vervolgens was het tijd om wat test shots te nemen, aangezien ik zonder filter werk bleek 240s belichten toch te veel van het goede (kijkende naar de Histogram). Een ISO waarde van 800 op F4,5 en 120s bleek een mooie histogram op te leveren.
Nu begon het leuke deel van de nacht, een batch van 50 subs a 120 seconden ingesteld en draaien maar.
In de tussentijd viel het mij op dat de transparantie wat minder was dan de nacht ervoor, nog steeds was het Andromedanevel zichtbaar dus genoeg rede om met een Witbiertje (Gulpener) achter in de tuin te gaan zitten. Rond 23:50 zag ik in mijn ooghoek een felle flits, vanuit het Noord-Oosten viel een prachtige groene, blauwe vallende ster, fragmenterend in meerdere stukken. Niet veel later door @dekkerjj bevestigd op FaceBook.
De afgelopen nachten heb ik meer vallende sterren gezien dan tijdens het Perseïden weekend. Rond 00:43 viel me een groot rood schijnsel op aan de horizon in het oosten, de maan, wat een magnifieke maanopkomst. Langzaam en toch snel werd de rode vlek groter en groter totdat de maan volledig boven de horizon uitstak en weer kleiner werd. Rond 01:30 waren de 50 subs klaar (in de tussentijd nog de accu verwisseld). Vervolgens heb ik in haast om weer terug te keren naar mijn plekje in de achtertuin, nog een batch van 30 darks ingegeven, en een van 100 bias subs.
Rond 2:15 viel een opvallend rode ster op, verrek … dit is de eerste keer dat ik Betelgeuse zie met een buitentemperatuur van 20 graden, en wellicht zelfs voor het eerst in de maand augustus. Rond 02:45 opgebroken, bestanden overgezet naar de Mac gedouched en een snelle bewerking uitgevoerd (dezelfde bewerking als het image in de eerdere post).
Meer kleur, iets vrijer bewerkt (CurvesTransformation) en inderdaad, waterstof regio’s zichtbaar, voorzichtig zichtbaar, dit was het al op de individuele subs. Een clipfilter staat bij deze op het aankooplijstje om langer te kunnen belichten … de pancake … ik vind het lensje geniaal. 40mm pancake op mijn Canon 7D Mark II (APS-C) is een 64mm brandpunt … het valt mij niet tegen. Veel minder ster vervorming in de hoeken en het geheel lijkt scherper (dit kan natuurlijk ook een betere focus liggen).
Het ziet er na uit dat we nog 2 nachten helder weer krijgen, deze keer zonder maan … ik verheug me er nu al op.