Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
Haverkamp schreef:
Ik begrijp dat de light die je laat zien een niet-flat-gecalibreerde light is? Kan je ook laten zien hoe die er uit ziet na flat calibratie? Is die dan gelijk van kleur?
@bula: dit betreft inderdaad een niet-flat-gekalibreerde light. Ik zal een gekalibreerde versie vanavond tonen. Ik zal je de ruwe bestanden ook opsturen. D.w.z. een ruwe light en een serie ruwe flats. De masterbiasframes (eentje op ISO 1600 voor de light en eentje op ISO 200 voor de flats) kan ik alleen als stack aanleveren. Darkframes kunnen dan even buiten beschouwen blijven.
Top @mauricetoet, als je me de ruwe CR2 bestanden stuurt (een light en een paar flats) dan kan ik je laten zien wat mijn software ermee doet. Wat de masterbias betreft, als je me een masterbias stuurt uit PI is de kans groot dat ik hem handmatig moet gaan aanpassen, maar ook dat is geen probleem want dat heb ik al heel vaak gedaan voor veel mensen. (PI maakt de masterframes vaak in floats van 0-1 terwijl je er 14bits integers mee moet calibreren, waarom PI dat doet is voor mij een raadsel, het levert namelijk geen betere calibratie op, enkel mogelijke problemen voor gebruikers die zich hier niet van bewust zijn).
Oh en ik heb die masterbias frames wel in fits nodig, want xisf kan ik niet uitlezen…. (heb ik geen imageloader voor geschreven, want alleen PI gebruikt dit, als camera producenten camera’s gaan leveren die xisf gaan uitspugen, dan zal ik uiteraard xisf implementeren, maar dat staat nu heel laag op mijn TODO lijstje)