Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
Ter aanvulling, hier kan je alles bekijken wat uit mijn programma komt, er staan ook de masterflats die uit mijn programma komen gemaakt van de enkele flats van Kees.
http://www.bulapedia.nl/images/flatCalibrationUsingDifferentFlats/
Zo is:
MF-ISO_gain_200.0-exp_0.166667s-CANONEOS6D-NR-avg-FLAT.fits
de masterflat gemaakt van de flat gemaakt met het witte flat panel. Je ziet in de Fits header netjes dat het RGGB cfa data is en de data staat in 14bits in de masterflat want er moet 14bits raw cfa data mee worden gecalibreerd.
Check de BSCALE FITS header regel in de masterflat, die geeft aan waarmee je de data moet vermenigvuldigen zodat het in 16bits bereik komt. Dat betekent dat de data niet in 16bits in de file staat, maar dus in de oorspronkelijk gemeten ADU waardes. Dit is een juist gebruik van FITS conventies.
Ik heb dit in mijn programma fail-safe geimplementeerd. De software herkent bij CR2/NEF files meteen dat het om CFA data gaat, het herkent ook of het 12 of 14bits data is, en past de calibratie methodiek en het maken van master calibratie frames hierop aan. Of te wel, user errors, door verkeerde settings van raw file processing, zijn uitgesloten. Dit is enkel mogelijk door het feit dat ik zelf de raw conversie heb geimplementeerd. De calibratie van de raw 14 bits data in CR2 bestanden gebeurt intern in de CR2 converter op het juiste moment, namelijk als de raw data net uit de CR2 is gelezen. PI of elk ander programma dat dcraw als afhankelijkheid heeft voor raw conversie, kan dit gewoon niet. Al de settings die je in PI kan instellen voor de raw conversie worden door PI gebruikt om met dcraw de raw op de juiste manier uit te lezen. Pi ontvangt dan de data na volledige raw conversie en kan dan pas calibratie doen.