Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?

Haverkamp
Participant

Overigens moet een flatpanel mijns inziens wel wit (voor de ogen) zijn om zeker te kunnen stellen dat alle kleurkanalen pieken in het lineaire bereik van de sensor. 

Inderdaad, dat is een hele goede reden om wel een “wit” flatpanel in te zetten ;-).

En een monochromatisch paneel kan zeker niet de bedoeling zijn…

In mijn eigen ervaring heb ik gemerkt dat je er gewoon op moet letten dat de pieken van alle kanalen gewoon goed zijn losgekomen van het linkerkant van het histogram en dat er geen saturatie is aan de rechterkant. Bij oudere camera’s wil je de pieken niet te ver naar rechts hebben, want daar worden oudere sensoren vaak wat niet-lineair.

Ik schiet zelf de flats altijd met een wit-tshirt gericht op een vlak stuk hemel qua kleur (met een apo). Dat kan blauwe lucht zijn of een grote witte wolk ofzo. Nooit problemen gehad. Maar ik weet dat met andere optiek (snelle newtons bijvoorbeeld) dat niet zo makkelijk is.

Scroll to Top