Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
@Mauricetoet, ik heb toch een probleem met de bias. De geleverde masterbias is van een voor mij onverklaarbaar formaat.
De masterbias zou qua dimensies overeen moeten komen met de volledige sensor van de Canon 5d mark II:
De volledige sensor is 5792×3804, en een normale opname heeft een crop hieruit van 5616×3744 zoals je weet.
De masterbias heeft een dimensie, van 5634×3752, dit is vreemd. Enige verklaring voor mij is dat dcraw een shortcutje neemt en niet netjes is in dit opzicht.
Hier 2 screenshotjes uit de metadata van een van je flats, die laten zien wat het zou moeten zijn:
De IFD1, die bij CR2s dezelfde dimensie heeft als de raw crop, kijk naar ImageWidth en ImageLength tags
En de makernote, kijk naar tag SensorInfo, 2de en 3de getal
Dit gebeurt niet altijd, maar in dit geval kan ik dan de masterbias niet correct converteren, ik moet gaan gissen met hoeveel pixels ik moet gaan schuiven, dat is ondoenlijk.
Ik kan mijn resultaat tonen zonder gebruik van bias, of je moet toch even enkele bias op iso 200 en iso 1600 maken…
Mabula