Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
Bedankt Maurice, ik ga ermee aan de slag ;-)
Ik zie inderdaad dat er wel correct de sensor dimensions worden aangegeven. Waarom PI en dcraw samen voor een afwijkende image size gaan weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel vrij zeker dat dit door dcraw komt. Het filter pattern RG/GB is namelijk ook niet correct. Je krijgt wel de juiste data interpretatie en interpolatie van dcraw, maar hier neemt dcraw zeker een shortcut. Ik heb dit ook al vastgesteld bij andere camera’s zoals de Canon 60D. Daar neemt dcraw dezelfde shortcut namelijk. Het echte filter pattern is bij jouw camera en de 60D GBRG, (dan klopt het namelijk met de volledige sensor). Je ziet het ook aan de image size hoogte. Dat is oneven, terwijl de sensor even hoogte heeft. Om het filter patroon dan te laten kloppen zegt dcraw dat het RGGB moet zijn en dat klopt niet.
Maar goed, nogal off-topic ;-)… Ik hoop later vanavond plaatjes te plaatsen van jouw gecalibreerde sub met mijn programma.