Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
Dank je @mauricetoet en graag gedaan, nog even zwaar off-topic:
wat de afwijkende image size betreft, vind ik na googlen mogelijk hetzelfde wat jij tegenkomt:
Van het INDI forum:
http://www.indilib.org/forum/ccds-dslrs/471-canon-wrong-raw-image-dimension-pixel-size-solved.html
“Dcraw is not enlarging your image; it just doesn’t crop
the edges like Canon’s firmware and software do. They do
this because hardware interpolators have problems with edges,
whereas dcraw switches to a different algorithm at the edge.”
De edge problems van hardware interpolators zullen er natuurlijk alleen zijn aan de rand van de sensor. Verder kan je altijd croppen ten opzichte daarvan. In mijn converters heb ik enkel een edge problem bij het debayeren van de volledige sensor, daarna doe ik de crop naar de normale image size. De groote van de juiste image size van de raw data wordt gegeven door andere getallen die ook in de sensorInfo tag zitten in de makernote van de CR2 file. In feite volgt Dave Coffin van dcraw hier dus gewoon niet de cr2 conventie. Dat is de werkelijk verklaring denk ik…
De sensorInfo van jouw camera:
MakerNote – SensorInfo: 34 5792 3804 1 1 168 56 5783 3799 0 0 0 0 0 0 0 0
de juiste image dimensions volgen uit:
5792 – left – right = 5792 – 168 – 8 = 5616
3804 – top – bottom = 3804 – 56 – 4 = 3744
waarbij
left = 168
right = 5792 – 1 – 5783 = 8
top = 56
bottom = 3804 – 1 – 3799 = 4
Dat dcraw dit niet gewoon volgt is dus ook niet handig vind ik, want als je vervolgens data wilt calibreren met een programma dat de conventie volgt, terwijl de master calibratie frames al met een programma zijn gemaakt dat dcraw gebruikt, dan heb je niet matchende image dimensions, zoals we al eerder zagen.. ;-(