Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Halternevel (M27) › Reply To: Halternevel (M27)
1) Met jouw Esprit 100 werkt het ook heel goed, dat is duidelijk ;-)
2) 12bits uitlezing is geen probleem denk ik als de read noise zo laag is als bij de asi1600. De nieuwere camera’s en sensoren zullen de eis van bitdiepte qua uitlezen alleen maar minder sterk maken lijkt me. Vergeet niet dat door het stacken je weer bitdiepte terug krijgt.
Als je 4 frames van 12bit stackt, heb je al nagenoeg weer 14bits data ;-). Stack je 16 frames , zit je al op 16bits. En we stacken vaak veel meer.
En omdat de read noise zo laag ligt met daarnaast een goed gekoelde sensor hoef je ook niet te lang te belichten en voorkom je daardoor ook bij 12bits uitlezing dat de sterren teveel gaan clippen.
Maar goed dat is de theorie, ik moet het nog echt zelf zien. Ik ben momenteel aan het testen met de asi1600 en wacht eigenlijk nog op een avond met redelijke transparantie om een redelijk oordeel te kunnen vellen. Mijn indruk van wat de camera tot nu toe doet is heel positief in ieder geval.
Ik zal later zelf wat resultaten posten.