Komeet 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen Komeet 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #12376
    Bus
    Participant

    Tijdens een momentje van helder hemel snel even de 300mm f4 buiten gezet op de Skywatcher Star Adventurer. Omdat ik de bewolking alweer zag komen aanrollen gekozen voor een 40-tal snelle opnames van 15 seconden elk op ISO 1600.

    Normale stack in DSS (dus geen komeet-stack). De komeet is nu nog vrij zwak (mag 10) maar aangezien het mij niet lukt om Encke te spotten laag in het westen ben ik maar voor deze hoogvlieger gegaan (momenteel in Leeuw)

    Weer geen spectaculaire Komeet, maar wel weer één om af te strepen op het lijstje.

    #12377
    Theunissen
    Participant

    Je bent lekker bezig Rutger.

    #12399
    KeesScherer
    Participant

    Je hebt hem zelfs onmiddelijk gestackt en bewerkt zie ik, goed gelukt! Verder vooruit kijkende zie ik dat op 22 maart de komeet vlakbij M108 en de uilnevel staat. Perfect zonder maan, op 67 graden hoogte en vrijwel op de grootste helderheid!

    #12401
    Hautecler
    Participant

    Mooie opname. Dat lijkt goed te werken, zo’n Star Adventurer. Iets voor onder de kerstboom ;-)

    #12404
    Bus
    Participant

    Je hebt hem zelfs onmiddellijk gestackt en bewerkt zie ik, goed gelukt! Verder vooruit kijkende zie ik dat op 22 maart de komeet vlakbij M108 en de uilnevel staat. Perfect zonder maan, op 67 graden hoogte en vrijwel op de grootste helderheid!

    Die datum had ik al in de agenda genoteerd Kees ;-)….Leuk om daar ook eens de 6″ SN op te richten als ik de montering weer een beetje aan de praat weet te krijgen.

    #12405
    Bus
    Participant

    Je bent lekker bezig Rutger.

    Dank je Marc. Helaas had ik hier geen tijd om de focus echt goed te krijgen, vandaar de ietwat vette sterren….in dit geval was het kiezen of delen voor mij. Ik koos ervoor om de scherpstelling te laten voor wat het was en toch maar die komeet op de plaat vast te leggen.

    #12535
    Bus
    Participant

    Zonet heel even een helder moment tussen de sluiers door. Ik moest en zou mijn nieuwe aanwinst, de Samyang 135mm f/2 testen.

    In dit geval de lens maar op de Komeet gericht, met in het achterhoofd de samenstand van de Komeet met M108 en de Uilnevel op 22 Maart. Krijg ik gelijk een idee van de instellingen, FOV etc etc…

    Toen ik de opnames begon om 21:17 had ik net 7 opnames van 60 seconden (ISO 400 met de 77mm naar M45 adapter en 2″ LPF-filter) de tijd voordat de uitwaaierende condensstrepen van de voorbij trekkende vliegtuigen weer roet in het eten gooiden.

    Een vlugge stack in DSS en een beetje prutsen met Photoshop en Lightroom leverde de volgende foto op. Niet spectaculair, maar het belooft wat voor als er geen maan is en de omstandigheden wat beter zijn. Al met al een geslaagde test.

    Op de foto (~50% crop) zijn mooi de blauwe ster Tania Borealis, met daarboven de Komeet 41P/Tuttle, en de gele ster Tania Australis, met daarnaast het stelsel NGC 3184 (Mag 9.80) te zien.

    #12537
    Hautecler
    Participant

    Mooie opname.

    #12633
    Bus
    Participant

    Gisteren na de vergadering snel de StarAdventurer weer buiten gezet. De maan kwam al lekker op in het Zuiden net onder Jupiter waardoor de seeiing niet opper best was. Gelukkig staat de komeet vrij hoog en hoef je dus niet door veel luch/licht/vocht te fotograferen.

    127x30sec op ISO400 Sony A6000 + Samyang 135mm f2 wijd open zonder filters dit keer. Leuk ook de “kleine” stelsel in de achtergrond zichtbaar kunnen maken.

    Binnenkort ook maar weer eens met de 300mm f4 proberen.

    #12699
    Bus
    Participant

    Nu een afbeelding van een composiet van zowel Komeet als Sterren stack….Ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat maar aldoende leert men.

    #12700
    KeesScherer
    Participant

    Het verschil is goed te zien met de “sterstack”. Maar hoe komen die spikes rond de helderste sterren er nu in?

    #12712
    Bus
    Participant

    Die spikes is een probeersel en heb ik toegevoegd met het programma startools voor photoshop Kees.

    Ik ben eigenlijk niet zo van spikes maar zo nu en dan probeer je eens wat nieuws.

    #13140
    Bus
    Participant

    Een verslag van mijn poging om de samenstand van de Komeet 41P/T-G-K met M108 en de uil nevel (Nog geen foto, daar wordt hard aan gewerkt :-))

    Sometimes you are just lucky

    Yesterday it was such a day. The weather had been clouded and moist for more than a week or so. If there was a little window to shoot between the clouds, the moon was interfering quit a lot.

    But yesterday, all pieces of the puzzle fitted nicely together. We had a low-pressure area with a constant rain sweeping over the Netherlands the day before yesterday producing about 15mm of rain during the day and wind gusts up to 80km/h.

    Luckily it passed by and left behind nice cloudless and clean air. Winds settled and there was no moon until 3am. And above all, it happened on the evening that the conjunction of Comet 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak occurred…..OOoooh Boy I was so happy.

    I put up the Star Adventurer equipped with the SonyA6000+Nikon300mmf4 combo and as a counter weight I put the 50mm mini guide-scope with the LVI-Smartguider2.

    The conjunction happened right overhead at the moment I wanted to shoot it (23:40pm), so it was a bit though to get a good composition lying on my back on the cold terras trying not to kick the tripod legs so I could start over the alignment again.

    After a while I managed to get good alignment and wanted to start the guiding. However, the guide-scope didn’t want to lock on a star…I tried several different stars, but each and every time I got the message from the LVI that a good guidestar couldn’t be found.

    Not trying to waste any more precious time, I decided to push ISO to 800 instead of 400 and go for 30sec subs unguided instead of the 60sec guided I was planning to shoot. It turned out that the single sub of 30sec showed nice round stars, but a little purple fringing around brighter stars. Therefore, I just closed diaphragm 1 stop to f5.6 and stars looked perfect.

    Then, I started my sequence of collecting data, which was 3h19min. in totall (399 subs of 30sec) Currently I’m running the “Star-stack” on my PC and will blend this stack with a “Comet-stack” using PSCC.

    So currently I do not have an image to show to you yet, but I’m working on it

    Keep you posted, and I invite you to post your conjunction images here as well off course.

    #13419
    Bus
    Participant

    Mijn “Final-cut” van de samenstand op 22 Maart!. Misschien moet de achtergrond nog iets donkerder, maar ik had het idee dat er dan wat achtergrondstelsels verdwenen, of in ieder geval minder zichtbaar werden.

    Desondanks toch tevreden met het resultaat. Sta toch enigszins versteld over de kwaliteit, en hoe diep een relatief goedkope telelens met een APS-c camera kan komen.

    In ieder geval weer een goede leerschool voor de volgende samenstand op 14/15/16/17 April (Komeet 41P/TGK + C/2015 V2 Johnson)….al zal dat een meer widefield worden met de 135mm (stitched two-panel).

    EDIT: Ik zie dat ook hier de kwaliteit van de foto enigzins van mindere kwaliteit is dan op mijn eigen PC….Mogelijkerwijs doordat ik de foto heb gekopieerd uit mijn post op DPreview (https://www.dpreview.com/forums/thread/4136166)

    EDIT Marc: ik heb de foto opnieuw geupload voor je (hoge kwaliteit)

    #13450
    KeesScherer
    Participant

    De achtergrond is prima zo, vooral de komeet erg erg fraai weergegeven zo, en daar ging het om.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top