Mars op 3 oktober 2020

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Mars op 3 oktober 2020

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #24042
    InFINNityDeck
    Participant

    In de nacht van 3 op 4 oktober werd het opeens helder en stonden de Maan en Mars parmantig naast elkaar. Na beide eerst met de C11 bewonderd te hebben, snel een 2x PowerMate, een ZWO ADC en ZWO ASI290MC kleurencamera gemonteerd om wat foto’s te maken. Na twee filmpjes in kleur de camera voor de monochrome ZWO ASI174 met filterwiel verwisseld (2x PowerMate en ADC laten zitten) en nog drie filmpjes in LRGB geschoten.

    Het verschil tussen beide camera’s is overduidelijk. Hoewel de ASI290MC een kleinere pixelgrootte heeft (2.9 micrometer vs 5.86 micrometer), is, doordat het een kleurencamera is,  de effectieve resolutie slechts 5.8 micrometer, dus gelijk aan de ASI174MM. Ondanks dat beide dus met een zelfde effectieve resolutie werken, zijn de foto’s met de ASI174MM overduidelijk meer gedetailleerd. Zoals in mijn artikel over het bepalen van het f-getal uitgelegd, moeten de foto’s met de ASI290MC eigenlijk tot 50% worden gereduceerd en dat heb ik hier dan ook gedaan.

    De eerste afbeelding toont de vijf opnames op een rijtje in de volgorde van fotograferen (tijden in UTC, dus net na middernacht). Van de drie opnames met de ASI174MM heb ik een animatie gemaakt en de beste (tweede) opname in een ruimer frame gezet voor een beter visueel effect.

    Beide opnames met de ASI290MC duurden 120s, van ieder circa 20k frames, en waarvan uiteindelijk 15% gestacked werd met AS3!.
    De eerste twee opnames met de ASI174MM bestonden uit 120s L, R, G en B, bij de derde opname was dit 60s per kanaal. Voor de opnames zijn respectievelijk 15, 10 en 30% van de frames gestacked (dit was afhankelijk van de seeing, die wisselde enorm).

    Ook bij de ASI174MM is van een ZWO ADC gebruik gemaakt. Door achter de ADC een T2 naar 2″ adapter te plaatsen konden de ASI174MM en ASI290MC verwisseld worden zonder extreem te moeten herfocusen. Na wisseling staat de planeet goed in focus, al is voor aanvang van elke opname de focus wel gecontroleerd (handmatig, dus zonder van software gebruik te maken).

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24057
    Theunissen
    Participant

    Pracht werk!

    #24060
    InFINNityDeck
    Participant

    Naar aanleiding van Webinar #1 van Vereniging Werkgroep Astrofotografie nog wat zitten rommelen met mijn data en tot onderstaand resultaat gekomen. De blauwe regio’s rond de evenaar betreft mistvorming heb ik van John Sussenbach begrepen.

    Voor onderstaande resultaat heb ik eerst de afzonderlijke mono-frames verscherpt met unsharp mask, die vervolgens samengesteld, 200% bicubisch opgeschaald en verscherpt met high pass sharpen.

    Hier valt nog een hoop te leren!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24126
    Bus
    Participant

    Mooie en duidelijke uitleg waarom een OSC camera met kleinere pixels toch een slechter resultaat geeft dan een Mono camera met kleurenfilter. Zelf zit ik nog in een prille fase van de planeet fotografie (net twee sessies kunnen doen) met de ASI294MC pro en ASI1600MM. Daar valt nog een hoop winst te behalen zo te lezen. De TeleVue Powermate 2.5x heb ik inmiddels binnen. Nu alleen nog sparen voor een dedicated planeet camera (of ik moet mijn ASI120mm mini guidecam gebruiken).

    Bedankt in ieder geval voor deze nuttige info!

    #24127
    Eelko_Gielis
    Participant

    Ik merk het ook wel met mijn eigen DSLR (Nikon D4s), die een pixel-grootte heeft van 7.4 micrometer, krijg er ten opzichte van mijn voorgaande camera (Nikon D300) een beter resultaat uit.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top