Meissa / Lambda Orionis in SH2-264 (De “Kop” van Orion)

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Meissa / Lambda Orionis in SH2-264 (De “Kop” van Orion)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #10276
    KeesScherer
    Participant

    Tot mijn verbazing kon ik op “internet” (Flickr/ Google) geen goede detail opname vinden van de “Lambda Orionis ring”, het grote H-alpha gebied boven Betelgeuze en Bellatrix. Er zijn wel wide fields, maar die laten alleen een rode wolk zien, zonder details rond de 5 heldere centrale blauwe sterren van Collinder 69. Of detailfoto’s van Collinder 69 zonder nevels. Daarom het plan opgevat om een 15+ uur opname te maken omdat de neveligheid erg zwak is. Na 231 subs van 4 minuten gemaakt op 24,25,26,27 en 28 december 2016 kwam er dit resultaat uit. En dan blijkt deze nevel ook blauwe reflectiedelen te hebben naast de Ha gebieden. Erg zwak allemaal, links onder Meissa (de helderste blauwe ster in beeld) vond ik duidelijk zichtbaar het sterrenstelsel PGC143047 met helderheid 24.3 magnitude/arcsec2 op 348 miljoen lichtjaar. (Ik post nog een detail met markeringen)
    Esprit 100mm f5.5 APO/ Canon 6Da/ Optolong L / 10 Micron GM2000 HPS II .

    231x240sec iso1600 (15hr30m) stacked in DSS met 27 Dark frames, 34 Flatframes, en 150 Bias frames. Verwerkt in Pixinsight met een simpele workflow (DBE met 3 punten, backgroundneutralisation, colorcalibration, histogramtransfer en curves.)

    Overzicht Orion met de Lambda Orionis ring midden in beeld

    Meissa Wikipedia

    Flickr Link    Astrobin link

    #10278
    KeesScherer
    Participant

    Detail van Collinder 69 met PGC143047 met modz van 35.14 (–> 348 miljoen lichtjaar) Zichtbaar door de refectienevels.

    #10279
    Theunissen
    Participant

    Het echte werk, niet alleen streven naar een mooi image maar ontdekken, het blijft verbazend hoeveel er nog “te doen” is en te ontdekken valt.

    #10281
    Bus
    Participant

    Mag 24.3 dat is diep, maar ik geloof dat jou M81/M82 wide field nog dieper gaat aangezien de IFN tegen de 25mag aan zit. 10x donkerder dan een echt donkere locatie op aarde.

    #10283
    KeesScherer
    Participant

    Mag 24.3 dat is diep, maar ik geloof dat jou M81/M82 wide field nog dieper gaat aangezien de IFN tegen de 25mag aan zit. 10x donkerder dan een echt donkere locatie op aarde.

    Inderdaad, maar het ging er niet om dat het “diep” was, maar dat dat stelsel zichtbaar is door de nevel heen! En ik heb de afgelopen weken weer 14 uur aan M81/M82 data erbij en zit nu op 29 uur. Er wordt flink gestacked en gaat nog even duren.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top