NEW SCOPE: William Optics Gran Turismo 71mm f5.9

Activity Forums Astrotechniek Telescopen NEW SCOPE: William Optics Gran Turismo 71mm f5.9

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #19517
    Bus
    Participant

    Gisteren ben ik de trotse eigenaar geworden van een heuse refractor telescoop…en wat voor eentje ;-).Een APO airspaced triplet met 3 FPL53 glas-elementen om kleurschifting tegen te gaan en een 1:10 R&P focusser. Echt een pracht van een kijker met een hele degelijke en mooie afwerking, geleverd in een handige draagkoffer.

    De telescoop, welke ik via de website van William Optics had besteld (Eerst heel veel en ook goede reviews gelezen en uiteindelijk een DEMO-versie besteld (99% nieuw, enkel gebruikt voor een starparty wat mij 25% scheelde op de nieuwprijs). Veel van de Europese tegenhangers hadden de telescoop helaas niet in het assortiment waardoor ik uiteindelijk maar voor deze optie heb gekozen.

    Ook de specificaties van de optiek en de voorbeeldfoto’s op Astrobin spraken mij erg aan en bevestigden voor mij de goed optische prestaties van deze kijker. Voor meer details omtrent de kijker verwijs ik je graag door naar de site van William Optics

    Ik heb er gelijk een Reducer/Flatner 0.8x bijgekocht waardoor de kijker of f4.7 te gebruiken is en een (bijna) volledig vlak beeldveld geeft op een Full Frame sensor.

    De Reducer/Flatner zelf is variabel waardoor deze het beeldveld voor verschillende telescopen kan corrigeren.

    Uiteindelijk moet ik natuurlijk in de praktijk gaan ondervinden hoe de Telescoop presteerd, maar voor een eerste indruk ben ik zeker een heel tevreden iemand……..nu is het wachten tot de montering geleverd word en dan kunnen we echt gaan opbouwen en testen ;-)

    To be continued!

     

    #19520
    Groenewold
    Participant

    Supermooi Rutger! Wat was nu die discussie op FB over de vorm van sommige sterren, is dat nu echt een dingetje of ligt dat aan de bewerking van sommige foto’s?

    #19521
    Bus
    Participant

    Hoi Vincent

    Ik meende dat Christof Dierick die opmerking maakte, maar volgens mij doelde hij op de goedekopere doublet, en niet op de Triplet. De doublets hadden (is inmiddels ook gefixt) een systeem om de lenzen op hun plek te houden waarbij 3 pinnetjes werden gebruikt die in de kijkerbuis zichtbaar waren. Hierdoor kreeg je van die “kats eyes” op heldere sterren. Eenvoudig op te lossen met een aperture-mask, maar dat gaat natuurlijk weer ten koste van de snelheid van de kijker.

    Gelukkig heeft de GT71 hier geen last van (zie ook de voorbeelden op Astrobin)

    #19522
    Groenewold
    Participant

    Oh nice, dacht even dat je toch diezelfde scoop had gekocht. Super zeg, ik zit ook te denken aan een dergelijke kijker voor de toekomst en/of in ieder geval een vaste opstelling want met dit weer is dat op- en afbreken mij inmiddels teveel gedoe aan het worden. :)

    #19523
    Bus
    Participant

    JA, een vaste opstelling lijkt mij ook wel wat ;-)

    Hier heb je een leuk artikel uit Sky at Night Magazine waarin de bouw van een dergelijke opstelling beschreven wordt

    http://www.skyatnightmagazine.com/feature/how-guide/how-build-back-garden-telescope-pier

    #19524
    Guest
    Participant

    Proficiat met je aankoop! Normaal krijgen we dan 6 weken regen, maar dat klopt dus  gelukkig ook weer niet. By the way welke software wordt gebruikt voor de prestaties van de kijker te bepalen. Ik zag dat in je bijlage van WO.

    Wim Engels

    #19529
    Bus
    Participant

    Hoi Wim,

    Ik heb eigenlijk geen idee wat voor opstelling ze daar voor gebruiken. Ik neem aan een soort van optische bank waarmee ze de kleurschifting kunnen bepalen. Er zijn op dit forum vast wel mensen die weten hoe zoiets in zijn werk gaat!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top