Orion, mijn eerste!

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Orion, mijn eerste!

Tagged: , , , ,

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #18275
    Groenewold
    Participant

    Oeh interessant! Ja, ik denk dat ik niet onder het verlagen van de ISO uit kom, 5 seconden brandt bij mij nog uit hierop. ISO 1600 wordt vaak aangeraden met de 6D omdat daar de signaal/uitleesruis verhouding het beste is. Wellicht dan beter voor de echte, zwakke deepsky objecten en gebruik van narrow-band filters. Volgende sessie ga ik ook eens 800 proberen (prachtige plaat trouwens)!

    #18277
    KeesScherer
    Participant

    Kan dat zijn omdat mijn plot “uitgezoomed”is in vergelijking met die van jou?

    Ja, nu ik deze zie was dat het geval. En nu zie je ook beter dat alleen de helderste sterren overbelicht zijn en dat je gewoon kleur in de andere sterren hebt. Ik gebruikte voor deze Canon 6Da versie: 48x10sec iso400+63x180sec iso1600+ 36×300 sec iso1600.

    #18278
    Groenewold
    Participant

    Check, ik ga voortaan een lagere ISO gebruiken voor de sterren, ben benieuwd! Dank voor de vergelijking.

    #18282
    Groot Nuelend
    Participant

    @Kees De ene bewerking is de andere niet, maar hoe krijg jij er zoveel blauw in? Zou dat ook in mijn data verstopt zitten?

    #18287
    KeesScherer
    Participant

    @Kees De ene bewerking is de andere niet, maar hoe krijg jij er zoveel blauw in? Zou dat ook in mijn data verstopt zitten?

    Waarschijnlijk wel, zie b.v. bijgaande screenprint; 2 maal dezelfde ruwe RGBstack, links autostretch met gekoppelde kanalen en rechts met ontkoppelde kanalen. Na alle kleurcorrecties zal het eindresultaat dichter bij de rechter versie komen.

    #18289
    Groenewold
    Participant

    Dat denk ik ook, ik heb de mijne met de nieuwe kleuren-correctie in PI gecorrigeerd en dan krijg ik ook net wat meer blauw, het is allemaal vrij tricky natuurlijk..welke kleur is precies goed, maar ik ben van die nieuwe methode behoorlijk gecharmeerd als ik de achtergrond lees.

    #18292
    van Overzee
    Participant

    Ha Vincent,Wat ik mij afvraag of blauw in het centrum van de nevel wel realistisch is.

    Bij de randen kan ik mij daar wel iets bij voorstellen.

    Het ziet er wel heel mooi uit natuurlijk.

    #18296
    Groenewold
    Participant

    Realistisch… hangt denk ik af van de elementen daar en dan kan je wel een paar “juiste” benaderingen geven. Wat precies de juiste witbalans is is vaak nog lastig, maar die nieuwe PI methode doet dit best mooi. Ik denk dat te bruin of rood, minder “juist” is als je er daadwerkelijk in de buurt zou zweven, dan het blauw.

    #18297
    van Overzee
    Participant

    Ha Vincent,

    Ik heb altijd begrepen, dat de Orionnevel een kraamkamer van sterren is en dat deze nevel voornamelijk bestaat uit waterstof, dus rood?

    #18313
    KeesScherer
    Participant

    Ha Vincent, Ik heb altijd begrepen, dat de Orionnevel een kraamkamer van sterren is en dat deze nevel voornamelijk bestaat uit waterstof, dus rood?

    Ha Hans, Voornamelijk uit waterstof dus rood inderdaad, maar ook uit OIII (Groen-Blauw) en nog een hele reeks van Emissielijnen. Maar vooral ook van reflectie van sterlicht (Zware O sterren) met blauw-Violette kleur. Ook puur groen door de “verboden” emissielijn van geioniseerde zuurstof in hoog vacuum. Klik hier voor uitleg.

    #18317
    van Overzee
    Participant

    Bedankt Kees voor je uitleg, weer wat geleerd.,

    Kan het zijn omdat mijn camera gemodificeerd is het rood zo overheersend is, of ligt het toch aan de bewerking?

    #18319
    Groenewold
    Participant

    Door de modificatie komt er uberhaupt H-Alpha binnen, dus dan wordt het rood sterker ja. Dat je blauw mist e.d. komt deels door de bewerking, kleur-correctie e.d. maar kan ook liggen aan de nog weinige subs. Blauw is lastig eruit te peuteren.

    #18320
    KeesScherer
    Participant

    Bedankt Kees voor je uitleg, weer wat geleerd., Kan het zijn omdat mijn camera gemodificeerd is het rood zo overheersend is, of ligt het toch aan de bewerking?

    Hans, “mijn” M42 hierboven is ook gemaakt met een astro-gemodificeerde DSLR dus het zal dan aan de bewerking liggen vrees ik, en/of aan de zwakke blauwe buitengebieden (21.3 Mag/arcsec^2)

    #18325
    van Overzee
    Participant

    Kees ik denk eigenlijk dat het voornamelijk aan de hemel ligt.

    De SQM waarde ligt hier in Haarlem tussen 18,5 en 19, de melkweg is hier gewoon onzichtbaar. Ik denk dat ik hier gewoon mee moet leven. Ga toch eens nadenken over een donkerder plek.

    PI staat ook op mijn lijstje voor de nabewerking.

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top