Orions Moleculaire Gaswolk

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Orions Moleculaire Gaswolk

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #20823
    Bus
    Participant

    Mede dankzij een paar mooie heldere nachten, waarbij de maan in de uren na middernacht nog een kleine rol van betekenis speelde, had ik de afgelopen week mijn montering met de Samyang 135mm opgesteld in de tuin van mijn ouders. Deze hebben vrij zicht op het zuid-westen, daar waar ikzelf te kampen heb met een hoge berkenboom van de gemeente die het zichtveld gedurende twee a drie uur hinderlijk blokkeert.

    Tijdens deze heldere nachten heb ik opnames in H-alfa gemaakt van de Moleculaire gaswolk in Orion met de ASI294MC Pro camera. Ondanks dat deze camera een One Shot Color camera is heb ik de volgende sequence gehanteerd:

    20×300 sec gain 120

    20×180 sec gain 120

    20×120 sec gain 120

    Een totale integratietijd van 3u20min.

    Uiteindelijk bleken de opnames van 20x120sec allemaal te zien verstoord door intredende mist, maar gelukkig kon ik de andere opnames allemaal gebruiken. Van de overgebleven 40 opnames heb ik de beste 30 laten integreren door APP met een MAD Sigma Clip filter met deze plaat als resultaat.

    OK, de sterbeelden zullen misschien niet perfect zijn, en ook in de bewerking zal ik ongetwijfeld nog veel kunnen verbeteren, maar voor een lens van nog geen 300 euro en een camera waarbij maar 1/4 van de pixels wordt benut vindt ik dit toch best een knap resultaat.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top