Vervormde sterren – tilt, coma corrector, … ?

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Vervormde sterren – tilt, coma corrector, … ?

Tagged: ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #16301
    Groenewold
    Participant

    Ik heb sinds de laatste aantal sessies een probleem met mijn sterren. Het lijkt op een collimatie-probleem, maar dit is veel erger dan ik in het verleden heb gezien. Collimatie lijkt ook prima in orde middels de Catseye tools, dus ik sluit dat enigzins uit. Kan het een plotselinge tilt in het systeem zijn (hoewel ik de camera op de focuser schroef)? Of zou de Baader MPCC hier toch teveel roet in het eten gooien. Ik wil de TS GPU gaan aanschaffen na de vakantie, maar zou graag willen weten of dit een ander probleem is.

    Dit is het beeld uit het centrum van de optiek, je ziet duidelijk dat de sterren vervormd zijn naar de linkerkant toe.

    #16303
    Musquetier
    Participant

    Wellicht is dit een effect van doorhangen van de camera door de mechaniek van de focusser?

    #16304
    Groenewold
    Participant

    Nu is de telescoop-buis van carbon-vezel, speciaal om dat te voorkomen. De DSLR is ook zeer licht en de focuser zelf is van het bouwtype “ik geef geen krimp”.

    #16312
    Groenewold
    Participant

    Om even wat van de discussie op Facebook hier te plaatsen.. @chrisvdberge gaf nog wat extra tips die me waarschijnlijk in de goede richting duwen. Zo heb ik nog eens wat beter gekeken naar het gehele beeld middels het Abberation-script van PixInsight en hier is duidelijk de coma in de hoeken te zien, maar ook (en ik wist dit al maar ging er nooit rustig voor zitten), dat er een verschil is tussen boven- en onderkant. Bovenin is het scherp en zie je de coma, onderin is er naast coma duidelijk een shift in focus te zien. Het lijkt er dus op dat ik een minimale tilt heb en dat is iets om later te bekijken. Het grootste punt zijn namelijk de sterren zelf, ik vind ze sinds ik op F4 zit onaangenaam wollig en groot. In mijn Andromeda opname valt het mij niet zo op, lijkt of het erger is geworden, maar dat moet op te lossen zijn door de aanschaf van de TS GPU, hetgeen ik na de vakantie wil doen. Daar kan ik allerhande adapters (allen weer belachelijk duur per stuk) bij kopen zodat ik de corrector op een veeeeel betere manier in de focuser kan schroeven. Als dat de boel verbetert dan is het tijd voor het mogelijke tilt-probleem. We gaan nu echt voor de details en het beste uit deze telescoop halen. :) Ik vind het wel weer apart dat men adverteert dat de MPCC op F4 en hoger werkt, dit kan ik toch niet echt als dusdanig bestempelen eigenlijk. Langzamerhand echter, ook met de ervaring nu met de Lodestar X2, zie ik dat mijn uitrusting eindelijk bestaat uit de juiste spullen.

    #16316
    KeesScherer
    Participant

    Pas ook eens het FWHMEccentricity script toe en genereer de “support” grafieken. Dan zie je de verdeling van sterdiameter en eccentriciteit over het beeldveld.

    #16373
    Defesche
    Participant

    Ik zie bij mijn opnamen met de skywatcher 20cm/f5 newton dat de sterren vanaf het midden naar buiten toe ook in die richting eivormig worden en een coma vertonen (zie bijgevoegde opname). Nu heb ik op mijn eos1300d een Optolong 2″ zitten en dat laat ik zo om stof op de sensor door in en uitschroeven van spullen te voorkomen. Ik wil onderstaande  comacorrector bestellen;

    https://www.astromarket.org/astrofotografie/coma-corrector/2-newton-coma-corrector—2-element

    Is er iemand die mij kan vertellen of ik die corrector kan schroeven aan mijn eos1300d met LPC-filer (ik zie dat er hierin schroefdraad zit) ??

    Bij voorbaat dank voor advies / raad

    #16374
    Defesche
    Participant

    sorry, de vorige link naar de comacorrector niet juist. Onderstaande opnieuw een poging;

    https://www.astromarket.org/astrofotografie/coma-corrector/2-newton-coma-corrector—2-element

    Het betreft in ieder geval de skywatcher coma corrector 2-elements for f5 newtons.

     

    #16375
    Groenewold
    Participant

    Zelf ga ik toch voor een 4-lenzige corrector, dit is voor nu en in de toekomst toch de betere optie. Ik twijfel nu tussen de TS GPU en Explore Scientific corrector, maar moet hier na mijn vakantie nog even goed voor gaan zitten.

    #16378
    Groenewold
    Participant

    Overigens nog voor @keesscherer het script gedraaid op mijn test-opname (welke verder niet is gecorrigeerd oid). Wat zegt jou dit? :)

    #16379
    Defesche
    Participant

    Had ik al gelezen, maar ik bedoel hoe zet jet de combo lp-filter / comacorrector / t2-adapter / camera in elkaar?

    Op de afbeelding van de verkoper zie ik de lens van cc (die kant gaat de focuser in neem ik aan) en ik kan niet zie of aan de andere kant schroefdraad zit voor mijn lp-filter. En daaraan zal weer de t2-ring met camera moeten komen?

    #16380
    Defesche
    Participant

    Ik ben nog niet zover met die materie. Ben al blij als ik te weten kom hoe ik camera / t2 ring / lp-filter / cc-corrector aan elkaar krijg technisch gezien.. Momenteel zit de camera vast via t2 en verlengbuis waarop aan de andere kant het lp-filter. Weet dus niet hoe hier nog de cc-corrector moet. De gehele zaak wordt dan toch erg lang om in de focuser te steken?. Dankbaar voor aanwijzingen / advies hieromtrent.

    #16381
    KeesScherer
    Participant

    Overigens nog voor @keesscherer het script gedraaid op mijn test-opname (welke verder niet is gecorrigeerd oid). Wat zegt jou dit? 

    Ziet er best aardig uit, zou allemaal symmetrisch moeten zijn, maar de afwijking valt mee. Linksboven wat sterbeelden die ronder mogen zijn, maar met 0.6 eccentriciteit geen ramp.

    #16382
    Groenewold
    Participant

    Zal je even aan de verkoper moeten vragen denk ik, dat soort zaken is altijd vervelend onduidelijk inderdaad. Met mijn Baader MPCC kan ik middels een M48 adapter welke op de focuser zit, de boel eraan vast draaien. Filter heeft dan ook dit M48 draad, dus dan hangt alles aan het filter, maar dat is niet echt ideaal vind ik (vandaar dat ik ook verder kijk). Maar goed, als het dus lijkt op de Baader, dan draait de cc in je T-adapter en afhankelijk van draad aan de andere kant, kan je deze via een adapter op de focuser bevestigen. Alternatief is om de cc in de focuser te schuiven en dan vast te zetten met de bekende schroefjes.

    #16383
    Groenewold
    Participant

    @keesscherer Mmm, alleen als ik visueel naar de opname kijk (zie mozaiek boven) dan vind ik het wat minder dan de cijfers suggereren. Maar het klopt dat er bovenaan veel meer coma is, oftewel… mijn collimatie is nog niet top.

    #16574
    Beetsma
    Participant

    De baader mpcc staat erom bekend wollige sterren te produceren vanaf f/4 en sneller. De Skywatcher (of TS) GPU aplanatic 4 element comacorrector is de meest budgetvriendelijke oplossing. Qua performance zit die behoorlijk dichtbij bv een asakorr van 500-600 euro.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top