Reply To: M45 te veel stretched ?

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M45 te veel stretched ? Reply To: M45 te veel stretched ?

Theunissen
Participant

Hallo Ed,

Bij deze terugkoppeling op jouw data setje, 6 “darks” en 20 lights van 90s/ISO800.

Ik heb de PI gids workflow gevolgd (workflow: normaal) t/m de HistogramTransformation. Als eerste viel me op dat de darks een apart (licht) vlek patroon vertonen, wellicht een licht lekkage in de imagetrain ? Ik denk niet dat het sensorwarmte is.

Ik heb 2 integraties gemaakt, eentje met de gecalibreerde lights en eentje zonder (zie bovenstaande). Bijgevoegd de resultaten inclusief darkframe.

Het eerste image is het integratie resultaat met gecalibreerde lights. Het derde image is het integratie resultaat met niet gecalibreerde lights (lees, geen darks). Het 2de image is een iets verder bewerkt “eind” resultaat van image 3. Image 4 is de masterdark.

Met het 2de image heb ik uiteraard iets gefoeteld met de HistogramTransformation, een donkerder image maakt het geheel net iets rustiger (details gaan uiteraard verloren).

Volgens mij introduceert het calibreren van de lights (met de masterdark) meer ruis dan al aanwezig. Ik zou volgende keer proberen minimaal 25 darks schieten, ergens tussen de 25 en 75 bias subs en zoveel lights als mogelijk en niet te vergeten flats (ik zou echter met flats aan de slag gaan als je bovenstaande inclusief postprocessing onder de knie hebt).

Het belangrijkste verschil met jouw bewerking (naast stretchen) zit hem waarschijnlijk in een niet adequate: BackgroundNeutralization en ColorCalibration.

Voor mijn gevoel zit het tegenvallende eindresultaat (strikt genomen :-) ), met name in de afwezigheid van goede en voldoende darks en bias subs. Ik heb alle lights bekeken, her en der wat uitgerekte sterren (poolafstelling vermoed ik) maar al met al aardige lights. Kortom, je bent goed op weg!

Groet,

Marc

Scroll to Top