M45 te veel stretched ?

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M45 te veel stretched ?

Tagged: 

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #10826
    Defesche
    Participant

    Hallo,

    Ik probeer nog mijn weg te vinden op dit forum en heb nog moeite met alle laatjes en knopjes. mocht er iets niet goed gaan of niet volgens regels, bij voorbaat mijn verontschuldiging daarvoor (komen haren uit neus en oren… behoor je tot de groep der senioren. En heb je ook meer moeite met moderne communicatiemiddelen).

    Hierbij ook van mij een opname van m45 omdat ik in een topic las dat je te veel kon stretchen. Ik denk dus dat dit het geval is bij mijn opname. Denk een logisch gevolg van “probeer er zo veel als mogelijk uit te halen”. De opname is van 5okt jl met skywatcher 200p,, eos1300d modded, iso800, 90sec belicht.

    Graag mening en evt advies. Bij voorbaat dank

    Gr.,

    Ed

    #10834
    Theunissen
    Participant

    Ik probeer nog mijn weg te vinden op dit forum en heb nog moeite met alle laatjes en knopjes. mocht er iets niet goed gaan of niet volgens regels, bij voorbaat mijn verontschuldiging daarvoor (komen haren uit neus en oren… behoor je tot de groep der senioren. En heb je ook meer moeite met moderne communicatiemiddelen).

    Geen probleem, overigens heb ik op mijn 41ste grijze haren in mijn oren (zonder pigment zeg ik zelf altijd). Regels, zeer soepel hier :-) .

    Over de opname, deze lijkt me te hard gestretched inderdaad. Maar de basis kwaliteit van de subs lijkt detailrijk.

    Probeer in PI met de ScreentransferFunction tool: https://www.starry-night.nl/pixinsight-tools-screentransferfunction-sctf/ om te beginnen eens een autostretch uit te voeren (8.1). De Histogramtransformation tool neemt dus de waarden van de ScreentransferFunction tool, dit maakt het waarschijnlijker wat makkelijker om te beginnen en om het proces te leren:

    8. HistogramTransformation en CurvesTransformation

    #10837
    Groenewold
    Participant

    Neem inderdaad bovenstaande eens door. Wat je ook snel kan zien is dat de achtergrond erg zwart is, wat ook een indicatie is van teveel stretchen. Je hebt altijd te maken met ruis in een camera, hoe goed je dit ook probeert te minimaliseren met veel belichtingen, gekoelde camera’s etc. het is een quantum-mechanish (jaja) principe dat je altijd ruis zal zien. Als je dusdanig stretched dat de hele achtergrond zwart is en geen enkele ruis meer bevat, dan ben je dus onder de grens van de daadwerkelijke data aan het werken.

    Lang verhaal kort: zorg ervoor dat je histogram niet teveel aan de linkerkant staat. ;) En de rechterkant doe je in rustige stapjes, als er iets opeens raar uitziet, dan weet je dat je tever gaat.

    #10929
    Theunissen
    Participant

    Hallo Ed,

    Bij deze terugkoppeling op jouw data setje, 6 “darks” en 20 lights van 90s/ISO800.

    Ik heb de PI gids workflow gevolgd (workflow: normaal) t/m de HistogramTransformation. Als eerste viel me op dat de darks een apart (licht) vlek patroon vertonen, wellicht een licht lekkage in de imagetrain ? Ik denk niet dat het sensorwarmte is.

    Ik heb 2 integraties gemaakt, eentje met de gecalibreerde lights en eentje zonder (zie bovenstaande). Bijgevoegd de resultaten inclusief darkframe.

    Het eerste image is het integratie resultaat met gecalibreerde lights. Het derde image is het integratie resultaat met niet gecalibreerde lights (lees, geen darks). Het 2de image is een iets verder bewerkt “eind” resultaat van image 3. Image 4 is de masterdark.

    Met het 2de image heb ik uiteraard iets gefoeteld met de HistogramTransformation, een donkerder image maakt het geheel net iets rustiger (details gaan uiteraard verloren).

    Volgens mij introduceert het calibreren van de lights (met de masterdark) meer ruis dan al aanwezig. Ik zou volgende keer proberen minimaal 25 darks schieten, ergens tussen de 25 en 75 bias subs en zoveel lights als mogelijk en niet te vergeten flats (ik zou echter met flats aan de slag gaan als je bovenstaande inclusief postprocessing onder de knie hebt).

    Het belangrijkste verschil met jouw bewerking (naast stretchen) zit hem waarschijnlijk in een niet adequate: BackgroundNeutralization en ColorCalibration.

    Voor mijn gevoel zit het tegenvallende eindresultaat (strikt genomen :-) ), met name in de afwezigheid van goede en voldoende darks en bias subs. Ik heb alle lights bekeken, her en der wat uitgerekte sterren (poolafstelling vermoed ik) maar al met al aardige lights. Kortom, je bent goed op weg!

    Groet,

    Marc

    #10934
    Groenewold
    Participant

    Precies ja, goede focus, e.d. dus je basis zit al een heel eind op de goede weg. Die betere M31 komt er dan ook wel!

    #10935
    Defesche
    Participant

    Hallo Marc,

    Dank voor de tijd die je voor me hebt genomen en de welkome tips. Ik had bij de blink ook enige light bemerkt die streepvorming vertoonden. Vreemd, kan het zijn dat op dat moment de montering aan het corrigeren was? bij foute uitlijning zou bij een belichting van 90 sec (unguided in dit geval) toch overal streepvorming moeten zijn? Ook dank voor je opmerking mbt de darks. misschien sluit het deksel niet goed en volgende keer een donkere doek extra erover doen.

    Groetjes,

    Ed

    #10936
    Defesche
    Participant

    Ik heb het histogram van jouw bewerking bekeken in PI. Zo mooi symmetrisch en op 1/4e  van het gebied. Zo mooi heb ik ‘mijn’ histogram nog niet gehad.

    Met dit setje ga ik in eerste instantie jouw mooie resultaat proberen na te spelen om de basis te beheersen.

    Vraagje: ik heb ook eens geprobeerd zonder darks etc te stapelen, maar daar kom ik niet doorheen (script preprocessing).

    Gr.,

    Ed

    #10937
    Theunissen
    Participant

    Hallo Ed,

    Graag gedaan.

    Ik had bij de blink ook enige light bemerkt die streepvorming vertoonden. Vreemd, kan het zijn dat op dat moment de montering aan het corrigeren was?

    Ja, dat kan. Overigens heb ik (even uit mijn geheugen) sub 710 laten vervallen (n.a.v. de blink).

    Vraagje: ik heb ook eens geprobeerd zonder darks etc te stapelen, maar daar kom ik niet doorheen (script preprocessing).

    Ja, bevestigd. Mijn BPP script liep ook vast met een foutmelding, ik heb dus de handmatige calibratie (bij een setje dan), debayer (batch), alignment en integration gedaan. Overigens heb ik als eerste stap alle raws geconverteerd met het BatchFormatConversion script. Ik weet niet of jij dit van te voren gedaan hebt?

    Groet en succes!

    Marc

    #10946
    Defesche
    Participant

    Hallo,

    Voor het gemak met dss gestacked, zonder die inderdaad slechte darks (misschien deksel er niet goed opgezet, want bij m33 zie ik dit euvel niet). Ik vind het altijd moeilijk om resultaten te beoordelen (mijn oogjhes zijn niet de beste…). Na de stretch heb ik met curves ietsje links onder ingebogen (achtergrond iets donkerder), waarna colorsaturation opgeschroefd. Als ik al die prachtige opnamen van jullie bekijk, zie ik dat oa de sterren veel meer kleurenpracht bezitten dan in  mijn resultaat.

    Enfin ik heb een poging gewaagd en hoop wanneer het weer eens helder wordt en niet te koud (wegens mijn gewrichtsklachten) ik eindelijk eens een fatsoenlijk resultaat kan presenteren.

    Nogmaals dank voor jullie tijd en moeite die ik ten zeerste apprecieer.

    Gr.,

    Ed

    #10947
    Theunissen
    Participant

    Graag gedaan en idd, dit begint er echt al op te lijken. Toch zou ik blijven proberen dit resultaat ook met PI te bereiken, het is uiteindelijk de moeite waard.

    #10948
    Groenewold
    Participant

    Die sterren kleur-pracht is voor latere zorg, dat gaan we tweaken met MaskedStretch in PixInsight enzo. ;) Ik zou echt, met de data welke je nu hebt, rustig en stap voor stap de gids volgen en resultaten hier posten, zoals je nu doet. PI leren kan zeker even duren, maar de vruchten zullen lekker smaken als je dat onder de knie hebt.

    #10949
    Defesche
    Participant

    Doe ik.

    PI is tot nog toe het machtigste hulpmiddel dat ik heb gezien. Voorheen was ik vooral bezig met fitswork, DSS, Regim (deze vond ik sterk vwb de autocolor-functie die ahv platesolve de kleuren van de opname bepaalde), photoshop, gimp.

    Maar ik zal toch alle laatjes en schuifjes meester moeten worden en zal dan ook veel oefenen ahv de schitterend gemaakte gids alhier :-).

    Ook ben ik er stellig van overtuigd dat afhankelijk van het onderwerp andere acties gekozen moeten worden.

    Bijv  m101, m51; daar heb je in het beeldveld  geen achterliggende nevel zoals bij ngc7000 of m45 dus dan krijg je te maken met welke keuze uit hulpmiddelen je moet kiezen.

    Ik ga me er zeker zo goed en kwaad als het kan er in vastbijten.

    Gr.,

    Ed

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top