Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Mijn eerste M42 widefield, Werk in Uitvoering › Reply To: Mijn eerste M42 widefield, Werk in Uitvoering
Dit setje aan data, 56 minuten integratie tijd is “klaar” en bleek uitermate leerzaam. Ik heb zoals eerder vermeld 177 subs van resp 70x5s, 70x15s, 10x30s en 27x60s gecalibreerd met een (superbias) en 30s masterdark, geregistreerd/geïntegreerd en gecombineerd m.b.v. HDRComposition Tool met een 20x2s stack.
De toename in het dynamisch bereik was duidelijk zichtbaar.
Voor mijn eerste M42 ben ik niet alleen tevreden, maar denk ik dat ik met name het maximale aan details (in balans tot de rest van het image) rondom de Orionnevel naar boven heb weten te halen. Voorbeeld, 2 mooie en grote nevelobjecten in één widefield kunnen 2 verschillende bewerkingsstrategiën vereisen. In het geval van de Horsehead en M42 nevels is dit zeker het geval. Ik heb mij overigens alleen op M42 geconcentreerd.
Tweede leermoment, de Running Man vertoont nauwelijks Hα signaal t.o.v. M42, hier is uiteraard langer en meer data verzamelen vereist. Qua postprocessing betekend dit balanceren.