Mijn eerste M42 widefield, Werk in Uitvoering

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Mijn eerste M42 widefield, Werk in Uitvoering

Tagged: , , ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #11113
    Theunissen
    Participant

    Gisteravond en vannacht was de eerste keer sinds de heerlijke nazomer dat ik weer eens aan de slag kon (lees: geen last van mijn voorhoofdholtes … en andere klaagzangen :-) ). Tevens, ik heb nog nooit de Orionnevel vastgelegd, dit moet iedere liefhebber toch minimaal 1x gedaan hebben … m.a.w. het jeukte.

    Aangezien op het grasveld nog steeds dik 10 cm sneeuw ligt (boven op de heuvel, noord-oost) leek het mij geen goed idee om in het gras op mijn knieën de pooluitlijning uit te voeren. S’middag dus het terras schoongeveegd en rond 19:00 het zaakje opgezet in de zichtlijn naar Orion. Na bijna een uur stoeien met de verbinding tussen BackyardEos en mijn camera (zie Canon Wi-Fi (W-E1) adapter en USB toegang (BYE) kon ik eindelijk aan de slag.

    Ik had meerdere belichtingstijden gepland op ISO1600 met de Zeiss 135mm APO lens. Omdat ik me irriteerde aan de diffractie patronen (zie ook #11092) in heldere sterren zoals vastgelegd door de Zeiss lens heb ik eerst wat subs gemaakt met verschillende f-ratio’s, 2.8 bleek de stop te zijn die mooie ronde heldere sterren gaf

    Uiteindelijk vastgelegd:

    • 20 subs van 2 seconden
    • 70 subs van 5 seconden
    • 70 subs van 15 seconden
    • 10 subs van 30 seconden

     
    en 50 darks per belichtingstijd en 100 bias subs.

    Tijdens de eerste testruns bleek al snel dat het Trapezium (en de kern van de nevel in het algemeen) op 30, 15 en 5s nog steeds erg overbelicht waren. Om in de bewerking dit iets te compenseren heb ik nog 20 subs van 2 seconden gemaakt.

    Volgens planning heb ik vervolgens op de resterende accu inhoud de calibratie frames gemaakt. Hierna de accu gewisseld en (dit is voor volgende topics):

    1. IC410 100 subs van 30s op ISO1600/F2.8gemaakt;
    2. M37 50 subs van 30s op ISO1600/F2.8 gemaakt;
    3. een widefield van Taurus gemaakt 25 subs van 30s op ISO1600/F2.8 gemaakt;
    4. en de accu tenslotte leeggeschoten op het Dubbel Cluster (inmiddels was het 02:00).

     
    Opvallend, ook voor @buzzmeister , ik heb geen focusshift waargenomen na de initiele focussering. Ik denk dat dit niet alleen te maken heeft met de mechaniek maar ook het materiaal, geen plastic te bekennen in de Zeiss.

    Kortom aardig nog wat te bewerken. Ik merk aan mezelf, en ik denk dat dit een herkenbare valkuil is, dat rustig bewerken (i.p.v. snel, snel, een kunst is, die zich uiteindelijk terugbetaald in het eindresultaat.

    Bijgevoegd de kale integratie stack (gecalibreerd met eerder genoemde masterdark en (super)bias) van de 70, 15s subs.

    #11115
    KeesScherer
    Participant

    De korte belichtingen heb je nu afgedekt, en ik denk dat je wat doorgeschoten bent in de aanpak daarvan. Om een goed dynamisch  bereik te hebben zouden de 2 seconden en 30 seconden subs voldoen om die dan later aan te vullen met zoveel mogelijk 120 seconden subs om de zwakke neveligheid goed zichtbaar te krijgen.

    #11116
    Theunissen
    Participant

    en ik denk dat je wat doorgeschoten bent in de aanpak daarvan.

    Dank voor je reactie, je zou daar zomaar gelijk in kunnen hebben. Op de een of ander manier als ik bijna een witte preview zie begin ik de belichtingstijden al terug te schroeven.

    #11119
    Groenewold
    Participant

    @keesscherer Dit doe ik idd ook, minder stappen in belichtingstijden hielpen ook bij mij duidelijk beter. Echter, bij zeer lange belichtingen gaat het effect van de korte opname een beetje weg, dan gooi ik mbv HDRComposition uiteindelijk of teveel weg van de korte belichtingen of teveel van de lange. Je schuift namelijk uiteindelijk toch wat op, toch? Stel ik doe 20sec, 5 min en 60 min (extreem voorbeeld) en ik gebruik die 0.8 of 0.6 slider in HDRComposition, dan wordt de invloed van de 20sec minder dacht ik.

    #11121
    Bus
    Participant

    Dank je Marc voor de update omtrent de focusshift. Ik heb het euvel bij mij inmiddels opgelost. De focusring van de Nikon heeft behoorlijk wat speling en loopt niet zo heel soepel zoals bijvoorbeeld de boterzachte focusring van de Samyang 135 f2 (Wat een toplens is dat ;-), die moet ik mijzelf nog eens aanschaffen).

    Ik heb de speling in de focusring opgelost door er een 2cm breed stuk van een racefiets binnenband omheen te spannen (Let wel, de diameter van de 300mm f4 is ongeveer 77mm….dat van een racefietsbandje ongeveer 23mm dat was dus even flink rekken en trekken, maar nu zit de boel wel goed vast. Ik heb ongveer 3/4 van het bandje over de focusring gertrokken en ongeveer 1/3 over het vaste deel van de lens.

    Nu is het focussen erg makkelijk en blijft de focus ook gelocked gedurende een sessie van 3 uur. Wat ik wel apart vond was dat na het focussen met een Bhatinov Masker (Exact de spikes gecentreerd zoals het hoort) er bij een testopname nog steeds kleine donuts zichtbaar waren???? Ik heb deze daarom via de LiveView van de camera nog wat aangepast totdat de sterren kogeltje rond waren. ;-)

    Daarna de boel op het gebied nabij en om de Flaming Star gezet….mooi stukje hemel is dat. Flats moet ik nog maken dus daar moet ik nog mee verder….een WIP-je dus.

    #11297
    Moonen
    Participant

    Toen ik pasgeleden de Orionnevel heb geschoten met mijn APO heb ik geen verschillende belichtingstijden toegepast, maar frames van 300 sec aangehouden. De kern was toen ook uitgebrand terwijl de zwakke neveldelen er ook op stonden. Ik heb toen in PixInsight HDRMultiscalTransformation toegepast met een masker over de foto die de achtergrond afdekt en de heldere delen vrij laat. De instellingen zoals in de bijgaande screenshot gebruikt, waarbij de je de waarde achter “number of layers” (met mijn ervaring) kunt variëren vanaf 4 tot en met 8, waarbij waarden richting de 8 vaak betere resultaten geven.

    Je kunt ook een vinkje zetten achter lightness mask en dan het masker achterwege laten, maar met een “zelfgemaakt” masker heb je meer controle.

    #11300
    KeesScherer
    Participant

    Ik heb toen in PixInsight HDRMultiscalTransformation toegepast

    Daar is ook een sectie over opgenomen in de Pixinsightgids alhier Jeroen. Dit werkt overigens nog een stuk beter wanneer je median transform aanvinkt. Maar wanneer de kern overbelicht is dan helpt ook HDRMultiscaletranform niet meer.

    #11334
    Theunissen
    Participant

    Toen ik pasgeleden de Orionnevel heb geschoten met mijn APO heb ik geen verschillende belichtingstijden toegepast, maar frames van 300 sec aangehouden. De kern was toen ook uitgebrand terwijl de zwakke neveldelen er ook op stonden.

    Eerst volgende gelegenheid ga ik eveneens voor de langere belichtingstijden (zoals eigenlijk al tijdens mijn 1ste sessie gepland was), alhoewel ik twijfel of dit op F2,8 zonder filter veel gaat opleveren. Maar dat is natuurlijk het leuke aan de hobby!

    #11366
    Theunissen
    Participant

    Ik heb in afwachting van de (zoals het nu uitziet) nieuwe sessie morgenavond, de 4 stacks van 2, 5, 15 en 30s (alleen autostretch) gecombineerd m.b.v. het PixInsight GradientMergeMosiac tool.

    Op het oog iets meer details (zoals te verwachten) in de “Mosaic”. De HDRComposition leverde een slechter resultaat (gezien het beperkte dynamisch bereik).

    Morgenavond eens proberen een maximaal aantal 180 en 300s subs te schieten.

    #11671
    Theunissen
    Participant

    Helaas heb ik mijn pool uitlijning totaal verkl*#t in de nacht van 26 januari, in mijn haast om uit de vorst te komen waarmee de 120s subs volledig zijn komen te vervallen (laat staan langere belichtingen).

    In het bijgevoegde tussenresultaat van de Orionnevel heb ik m.b.v. de Pixelmath tool alle stacks + een 27x60s stack samengevoegd met als doel het maximum aan details naar voren te halen (*zonder 2 uur het hele calibratie, registratie en integratie proces opnieuw te moeten doorlopen)

    De “standaard” PI workflow gevolgd, DBE i.p.v. ABE, ColorCalibration (white preview = hele image) en HDRMultiscaleTransform (met starmask) en een Unsharpmask.

    De laatste stap is (je verwacht het niet :-) ) terug naar het begin gaan*. Ik wil proberen een stack van 2s (t.b.v. het Trapezium) en een stack van alle overige subs te combineren met HDRComposition. Ik heb het gevoel dat er meer details zit in de 177 subs van resp 70x5s, 70x15s, 10x30s en 27x60s.

    #11673
    Groenewold
    Participant

    Toch niet verkeerd hoor, ja dat gezever met alles altijd goed hebben staan ken ik. Ik maakte mij er vorig jaar ook nog weleens makkelijk vanaf, maar toen ik eens zag dat mijn collimatie wat verlopen was en ik een nacht kon weggooien, zet ik mij er altijd in om alles pico bello te hebben. Als je dat doet, gaat alles erna (op software gedoe na) altijd beter. Zou je overigens niet verwachten dat het centrum op 5s niet zo uitgebrand moet zijn? Als je met HDRComposition het schuifje flink naar links zet (verlies van nevel-signaal) werkt dat dan niet? Dan kan je wellicht 2 versies maken en die weer combineren met pixelmath oid.

    Wanneer kom je overigens eens met een Hubble palet?

    #11674
    Theunissen
    Participant

    In de 70x15s stack lijkt her en der meer detail te zitten :-) , maar het is een leuke oefening. Ik ben niet zo van de Hubble (kleur)platen.

    #11679
    Theunissen
    Participant

    Zou je overigens niet verwachten dat het centrum op 5s niet zo uitgebrand moet zijn?

    Sterker nog, het centrum is in de 2s stack (en subs) al uitgebrand.

    Als je met HDRComposition het schuifje flink naar links zet (verlies van nevel-signaal) werkt dat dan niet

    Het probleem met de HDRComposition, die ik na de achtergrond extractie uitvoer (zoals het hoort volgens mij) is dat ik een kleurrijke achtergrond krijg (bij de combinatie van 4 sets die elkaar nauwelijk ontlopen qua sluitertijd), kleurpatronen zoals je ze krijgt na integratie als je subs niet debayered voor registratie. Dit probleem vergt nader onderzoek.

    #11685
    Theunissen
    Participant

    Dit setje aan data, 56 minuten integratie tijd is “klaar” en bleek uitermate leerzaam. Ik heb zoals eerder vermeld 177 subs van resp 70x5s, 70x15s, 10x30s en 27x60s gecalibreerd met een (superbias) en 30s masterdark, geregistreerd/geïntegreerd en gecombineerd m.b.v. HDRComposition Tool met een 20x2s stack.

    De toename in het dynamisch bereik was duidelijk zichtbaar.

    Voor mijn eerste M42 ben ik niet alleen tevreden, maar denk ik dat ik met name het maximale aan details (in balans tot de rest van het image) rondom de Orionnevel naar boven heb weten te halen. Voorbeeld, 2 mooie en grote nevelobjecten in één widefield kunnen 2 verschillende bewerkingsstrategiën vereisen. In het geval van de Horsehead en M42 nevels is dit zeker het geval. Ik heb mij overigens alleen op M42 geconcentreerd.

    Tweede leermoment, de Running Man vertoont nauwelijks Hα signaal t.o.v. M42, hier is uiteraard langer en meer data verzamelen vereist. Qua postprocessing betekend dit balanceren.

    #11690
    Theunissen
    Participant

    Toegevoegd nog een widefield voor de aardigheid en het  type opname wat ik ooit aan de muur wil hangen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top