Reply To: Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit Reply To: Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit

Theunissen
Participant

Waarom zou ik lagere ISO waardes nemen als het niets uitmaakt? Ruis, valt best wel mee.

Je vangt niet meer photonen (in die zin maakt het niets uit), je introduceert wel degelijk extra ruis in je raws, die door handmatig stretchen zichtbaar wordt tenzij je de subs weer calibreert met darks en bias.

Als de nevel niet te zien is bij lagere ISO zal deze bij stacken niet veel duidelijker worden.

wel degelijk mogelijk, door de histogram stretch na integratie (stacken), zie mijn https://www.starry-night.nl/forums/topic/mijn-eerste-m42-widefield-werk-in-uitvoering/ oefening. Bijgevoegd, een single sub van 15s en een stack van 70x15s. Nu is deze regio erg helder, maar objecten die je niet of bijna niet ziet zijn wel degelijk aanwezig. Denk aan Sh2 – of Vdb catalogus objecten … voor mij is het altijd een ontdekkingsreis deze in de integratie (stacks) resultaten tegen te komen terwijl ze niet zichtbaar zijn in een single sub.

Volgens mijn ervaring is de helderheid van de hemel een zeer belanrijke factor voor astrofotografie

Ja, voor het vastleggen van de fijne details, en een mooie egale achtergrond etc …

Scroll to Top