Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78 › Reply To: Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78
Ik zie zeker blauw in de M78 van Yves, maar volgens mij heeft het ook met de FoV te maken?
O ik zie er ook wel blauw in alleen wat weinig. M78 is een blauwe reflectienevel en dat zal dan ook voornamelijk als kleur naar voren komen. maar er gebeuren ook allerlei andere zaken in M78 en ook op 656 nm zodat ook een Ha opname signaal laat zien. De kleurweergave/beleving van een ha gebied zal ook afhangen van de hoeveelheid signaal die wordt uitgezonden en uiteindelijk in de stack en nabewerking aanwezig is, samen met de helderheid van de monitor en de hoeveelheid en kleur van het omgevingslicht. Ha wordt dan gezien als alles tussen donkerrood en bijna wit in. Als verwarrende toelichting op kleurbeleving: Toen ik na een staar operatie aan 1 oog (het andere oog volgde een week later) kleuren beoordeelde was alles met het geopereerde oog blauwig. want een ouder wordende ooglens wordt steeds bruiner. Kleurbeleving en beoordeling en vooral vergelijking blijft lastig. denk b.v. aan http://www.lachfabriek.nl/gezichtsbedrog/