Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #9653
    KeesScherer
    Participant

    Deze stond al een tijd op mijn verlanglijstje omdat ik de compositie van het stuk van Barnard’s Loop met de 2 opvallende nevelgebieden fraai vind. Het donkere nevelgebied rechts maakt deel uit van de grote moleculaire gas en stofwolk van Orion die ook zo mooi te zien zijn in opnamen van de Orion/paardekop(hoofd)/Vlam nevels. De blauwe reflectienevels in M78 lopen hier ook in uit. (dit is nog niet de definitieve versie, bij het naar voren brengen van de “middtones” zijn de sterbeelden aangetast. Masker beter toepassen)

    Esprit 100 APO/ Canon 6Da/ GM2000 HPS II. 104×240 seconden iso1600, 20 flats, 174 bias. DSS+PI.

    #9654
    Musquetier
    Participant

    Mooie compositie!!!

    #11940
    KeesScherer
    Participant

    Tijdens het maken van de Youtube tutorial voor TGVDenoise kwam er een verbeterde versie uit de bus van deze opname.

    #11942
    Frank_Teunissen
    Participant

    Prachtig Kees! Dat komt goed uit met die TGVdenoise tutorial ! Ben  er net voor gaan zitten.

    #11952
    Haverkamp
    Participant

    Ik vind deze laatste inderdaad een heel stuk beter dan de eerste ;-) Heel fraai Kees!

    Ik denk wel dat er behoorlijk wat rood/H-alpha signaal ? mist met name linksonder, de donkere nevel moet volgens mij rood omlijnd zijn.

    Ik ben met data van Yves bezig van dit gebied en die laat in zowel RGB en H-alpha data daar veel signaal zien, die ik hier niet zie, dat vind ik een beetje vreemd. Misschien dat het met de kleurcalibratie van de sterren en de achtergrond correctie te maken heeft?

    Ter vergelijking hier 2 crops van hetzelfde gebied van de data van @yves uit zijn 6 panel mosaic in RGB en H-alpha. Ziet er nogal anders uit… ik weet wel dat in Yves data veel licht-vervuiling zit in het RGB signaal, maar dat zal de verklaring niet zijn aangezien je het signaal heel duidelijk in H-alpha ziet.

    #11953
    KeesScherer
    Participant

    Ik denk wel dat er behoorlijk wat rood/H-alpha signaal ? mist met name linksonder, de donkere nevel moet volgens mij rood omlijnd zijn.

    Klopt Mabula, ik heb hier het Ha rood kennelijk wat minder in de verzadiging naar voren laten komen. De rode omlijning is wel veel zwakker dan het rood van Barnard’s loop. Je kan het een beetje vergelijken met de Cresent Nebula, wanneer je die in RGB opneemt of in Ha dan is dat een enorm verschil.

    #11965
    KeesScherer
    Participant

    Mabula, ik heb de opname opnieuw bewerkt en heb de roodcurve onderin iets aangepast om de ha ring naar voren te halen. Bedankt voor het opmerken want nu heb ik de opname weer kunnen verbeteren! Als illustratie van de onderlinge Ha helderheidsverschillen is deze opname die ik met 40mm lens en dezelfde 6D full spectrum maakte illustratief. Ha in de Orionnevel is overbelicht, de Ha om de Paardekopnevel is helder rood, dan volgt Barnards loop en het gebied rond de Boogieman is heel zwak. En HRGB opnamen zijn eigenlijk heel vreemd omdat daarin de 656.28 nm emissielijn enorm versterkt wordt weergegeven in een 310 nm breed spectrum. je zou kunnen stellen dat de weergave met deze full spectrum camera (of alleen een RGB opname) daarom beter de helderheidsverschillen laat zien.

    #11973
    Haverkamp
    Participant

    Graag gedaan ;-)

    ” En HRGB opnamen zijn eigenlijk heel vreemd omdat daarin de 656.28 nm emissielijn enorm versterkt wordt weergegeven in een 310 nm breed spectrum. ”

    Ter verduidelijking, het kleuren plaatje wat ik toonde was echt enkel RGB van de Nikon D810a van Yves, niet een HaRGB. Maar ik had er verder nog niks aan gedaan qua kleur calibratie. Daarnaast is je opmerking is volledig correct natuurlijk ;-)

    #11974
    KeesScherer
    Participant

    ” Ter verduidelijking, het kleuren plaatje wat ik toonde was echt enkel RGB van de Nikon D810a van Yves, niet een HaRGB. Maar ik had er verder nog niks aan gedaan qua kleur calibratie. 

    Dat had ik ook begrepen, in die RGB opname was alles rood, zelfs de blauwe M78 dus dat is niet echt een vergelijking die opgaat.

    #11975
    Haverkamp
    Participant

    ? Vreemd, op mijn scherm is de blauwe M78 toch echt voornamelijk blauw..( niet helemaal goed inderdaad, maar in ieder geval niet rood) in de RGB crop die ik toonde van Yves data.

    En als ik op mijn verschillende schermen naar jouw Boogie Man kijk, dan is de Boogie Man eerder paars dan rood wat ik niet verwacht. Zie jij dat ook of is hij bij jou mooi rood?

    Volgens mij raken we hier het topic van kleurcalibratie want ik krijg sterk het idee dat je de kleuren duidelijk anders ziet op jouw monitoren dan dat ik ze zie. Heb je dat gevoel ook niet? In mijn JPGs zit netjes een ICC profiel. Maar als je browser dit negeert of de applicatie waarmee je de foto’s bekijkt, dan zie je het nog steeds niet goed, om maar te zwijgen over de calibratie van de monitor zelf.

    De foto’s die ik plaats zie ik op mijn pc op 2 verschillende monitoren van 2 merken en daarnaast een 15″ Macbook Pro 2016 met P3 scherm vrijwel identiek. Dus ik denk zelf dat ik het allemaal op orde heb, al is dit een tricky aspect van het opslaan en interpreteren van foto’s.

    #11976
    Haverkamp
    Participant

    En als je naar Yves H-alpha data kijkt van M78 zie je dat er ook best Ha in M78 zit, dus helemaal knal blauw is die ook zeker niet lijkt me?

    #11977
    Haverkamp
    Participant

    Vraag, aan anderen die meelezen, hoe zien jullie de kleuren???

    #11978
    Theunissen
    Participant

    Ik zie zeker blauw in de M78 van Yves, maar volgens mij heeft het ook met de FoV te maken?

    #11979
    KeesScherer
    Participant

    Ik zie zeker blauw in de M78 van Yves, maar volgens mij heeft het ook met de FoV te maken?

    O ik zie er ook wel blauw in alleen wat weinig. M78 is een blauwe reflectienevel en dat zal dan ook voornamelijk als kleur naar voren komen. maar er gebeuren ook allerlei andere zaken in M78 en ook op 656 nm zodat ook een Ha opname signaal laat zien. De kleurweergave/beleving van een ha gebied zal ook afhangen van de hoeveelheid signaal die wordt uitgezonden en uiteindelijk in de stack en nabewerking aanwezig is, samen met de helderheid van de monitor en de hoeveelheid en kleur van het omgevingslicht. Ha wordt dan gezien als alles tussen donkerrood en bijna wit in. Als verwarrende toelichting op kleurbeleving: Toen ik na een staar operatie aan 1 oog (het andere oog volgde een week later) kleuren beoordeelde was alles met het geopereerde oog blauwig. want een ouder wordende ooglens wordt steeds bruiner. Kleurbeleving en beoordeling en vooral vergelijking blijft lastig. denk b.v. aan  http://www.lachfabriek.nl/gezichtsbedrog/

    #11983
    Haverkamp
    Participant

    Ja, kleur is nog niet zo eenvoudig inderdaad. Gezichtsbedrog en allerlei handige trucjes van de hersenen spelen sterk mee.

    Mogelijk dat we allemaal de kleuren op de monitors wel goed zien, maar ik weet ook dat als je een foto bekijkt met een ICC profiel erin wat wordt genegeerd door in dit geval je browser waarmee je op Starry Night surft, dat de foto heel anders kan overkomen dan de auteur bedoelt. Blauw kan paarsig worden en rood oranje bijvoorbeeld.

    Ik schat conservatief dat meer dan 1/2 van de fotografen die zich met onze hobby bezig houdt het begrip van kleur management met ICC profielen niet eigen is. Kleur management vind op allerlei niveaus plaats. Niet alleen je monitor. Ook op applicatie niveau speelt dit. Een browser zoals firefox heeft bijvoorbeeld kleur management standaard uit staan volgens mij… dus als je dat niet aanpast zie je foto’s met ICC profielen erin niet zoals ze bedoelt zijn. Ik denk dat veel mensen dit dan ook niet weten, men heeft het alleen over de monitor calibratie over het algemeen, wat denken jullie? Er zijn ook programma’s die ICC profielen negeren en standaard een sRGB interpretatie erop los laten. Voor veel configuraties werkt dit omdat bijna alle monitoren slechts de sRGB gamut hebben, maar het is allerminst een juiste aanpak…

    Back to topic: De laatste foto van Kees vind ik heel geslaagd (wou dat ik hem zelf zo mooi had gemaakt ;-) ), en ik ben het eens met het feit dat M78 wel blauw is, hoe blauw is misschien wel meer een kwestie van smaak en artistieke vrijheid denk ik. Ik weet zelf namelijk niet hoe dit object precies zou overkomen als je in de ruimte zweeft en het object kan zien zonder extinctie/verstrooiing van het licht door wat dan ook.. En inderdaad je eigen telescopen, de ogen, zijn leidend…  Als je meer of minder spectrum registreert met je ogen door ouderdom of ziekte bijvoorbeeld, gaat alles er wat anders uit zien.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top