Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78 › Reply To: Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78
Ja, kleur is nog niet zo eenvoudig inderdaad. Gezichtsbedrog en allerlei handige trucjes van de hersenen spelen sterk mee.
Mogelijk dat we allemaal de kleuren op de monitors wel goed zien, maar ik weet ook dat als je een foto bekijkt met een ICC profiel erin wat wordt genegeerd door in dit geval je browser waarmee je op Starry Night surft, dat de foto heel anders kan overkomen dan de auteur bedoelt. Blauw kan paarsig worden en rood oranje bijvoorbeeld.
Ik schat conservatief dat meer dan 1/2 van de fotografen die zich met onze hobby bezig houdt het begrip van kleur management met ICC profielen niet eigen is. Kleur management vind op allerlei niveaus plaats. Niet alleen je monitor. Ook op applicatie niveau speelt dit. Een browser zoals firefox heeft bijvoorbeeld kleur management standaard uit staan volgens mij… dus als je dat niet aanpast zie je foto’s met ICC profielen erin niet zoals ze bedoelt zijn. Ik denk dat veel mensen dit dan ook niet weten, men heeft het alleen over de monitor calibratie over het algemeen, wat denken jullie? Er zijn ook programma’s die ICC profielen negeren en standaard een sRGB interpretatie erop los laten. Voor veel configuraties werkt dit omdat bijna alle monitoren slechts de sRGB gamut hebben, maar het is allerminst een juiste aanpak…
Back to topic: De laatste foto van Kees vind ik heel geslaagd (wou dat ik hem zelf zo mooi had gemaakt ;-) ), en ik ben het eens met het feit dat M78 wel blauw is, hoe blauw is misschien wel meer een kwestie van smaak en artistieke vrijheid denk ik. Ik weet zelf namelijk niet hoe dit object precies zou overkomen als je in de ruimte zweeft en het object kan zien zonder extinctie/verstrooiing van het licht door wat dan ook.. En inderdaad je eigen telescopen, de ogen, zijn leidend… Als je meer of minder spectrum registreert met je ogen door ouderdom of ziekte bijvoorbeeld, gaat alles er wat anders uit zien.