Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78 › Reply To: Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78
Toen ik gewone fotografie met name als hobby had, heb ik mij redelijk in het profiel-gebeuren ingelezen. Wat ik al aangaf tijdens de druk-testen van mijn M31, is dit belangrijk om sneller tot een goed resultaat te komen. Dus de monitor is 1 (echter ook na kalibratie is niet iedere monitor even goed), de applicaties zijn van belang (vandaar dat ik OSX prefereer welke als het goed is meer system-wide het juiste profiel toepast dan Windows) en dan hebben we nog de profielen van printers e.d. Ik sla mijn foto’s dus op met profielen welke beter zijn voor het web, profielen beter voor een printer, etc. edit: Correctie, ik sla de foto’s dan op als sRGB, maar bewerk deze zodanig dat het met een kleurprofiel van het doel (monitor, printer etc) er goed uitziet.
Voor visuele weergave op je monitor is sRGB inderdaad goed, aangezien je vermoedelijk niet een scherm hebt wat een grotere kleurenruimte dan sRGB kan tonen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker ;-)
Je wilt dat je software de foto zoals die in sRGB is, kan opslaan met een ander ICC profiel en er dan hetzelfde uitziet met dat andere kleurprofiel. Dat is de hele bedoeling van kleur management. Als je de foto’s moet bewerken zodat ze er weer hetzelfde uitzien, dan doet die software iets niet goed. De software moet intern de conversie maken van sRGB –> XYZ neutral Colorspace –> naar de kleurenruitme van het nieuwe profiel. Dus bij het opslaan van een foto met een ander kleurprofiel moet dit altijd gebeuren. Ziet de foto er anders uit, dan gaat er een alarmbel af denk ik..