Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78 › Reply To: Boogie Man (LDN1622), Barnard’s Loop, M78
Ik heb ICC profielen gebruikt toen ik nog mijn foto’s afdrukte met een A3 fotoprinter vanuit Windows. Maar sinds ik met Linux Mint werk en geen foto meer afdruk……. Ik heb een M31 foto door een drukker op aluminium en plexiglas laten afdrukken die ik op mijn huidige Sony Vaio laptop heb bewerkt en die werden perfect zonder enig ICC profiel afstemming. Kwestie van geluk waarschijnlijk. Ik zorg er nu voor dat in PI en Firefox deze (bijgaande) testafbeelding optimaal wordt weergegeven. ( een van vele) En Deze Lagom LCD monitor test pages zijn in elk geval goed te gebruiken voor een juiste afstelling. Afwijkingen en kleurweergave door ogen t.g.v. ouderdom? , die zelfde ogen kunnen dan wel de kleur vergelijken met een kalibratiekaart.
;-) Zulke testafbeeldingen zijn inderdaad handig voor de monitor instelling i.c.m. een ICC profiel van je monitor ingeladen in de OS configuratie van je grafische kaart.
“Afwijkingen en kleurweergave door ogen t.g.v. ouderdom? , die zelfde ogen kunnen dan wel de kleur vergelijken met een kalibratiekaart.”
Jazeker, even googlen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2044973
Oftwel niet alleen de lenzen van je ogen worden minder met de jaren, maar ook je kleurperceptie… dus er gebeurd zeker iets met de kleurreceptoren in je oog wat je hersens niet helemaal kunnen corrigeren.
Dus de oude ogen kunnen wel vergelijken met een kleurenkaart maar zullen dit wel anders doen, dan toen de ogen nog jong waren vermoedelijk… Dus als je een visuele calibratie doet van je scherm, spelen je ogen een belangrijke rol. Een veel jongere versie van jou zou het mogelijk anders hebben gedaan daarom.