Activity › Forums › (Citizen) Science › Sterrenkunde › De Snelle ster in Hubble’s variable nebula › Reply To: De Snelle ster in Hubble’s variable nebula
Als ik het goed begrijp is de vraag welke afstand en snelheid deze ster als eigenschappen bezit? Volgens het CN artikel is het ster: NLTT 16798. Proper motion = 76,-219 mas/yr http://cdsportal.u-strasbg.fr/?target=NLTT%2016798 .
Ja, dat is inderdaad de vraag. Ik had over het NLTT nummer heengelezen in het CN artikel, goed dat je het noemt! De proper motion in het CN artikel is 0.2 boogseconden per jaar en in Simbad 76 en -219 milliboogseconden per jaar. Ik snap die 76 niet goed. Afgezien daarvan, de imagescale van de opname die een verplaatsing laat zien in 3 jaar is 1 boogseconde per pixel, terwijl de verplaatsing dan dus 0.6 pixel moet zijn, best wel indrukwekkend dat je dan toch een duidelijke verplaatsing ziet. (Met mijn 2.5 boogseconden per pixel zou ik nog 7.5 jaar moeten wachten met de 2e opname! En dan is er nog een catalogus met 62000 (!) sterren ten noorden van de hemelequator met proper motion > 0.15″ per jaar! (Dus deze ster is helemaal niet bijzonder…..)
Maar de afstand weten we dan nog niet, Het artikel hier op SN voor afstandsbepaling werkt met andere afstandsschalen. Wat heel fraai is om te bekijken is deze site (Proper motion simulator) die allerlei versnelde simulaties heeft om sterbewegingen te zien.