Reply To: Komeet 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen Komeet 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak Reply To: Komeet 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak

Bus
Participant

Zonet heel even een helder moment tussen de sluiers door. Ik moest en zou mijn nieuwe aanwinst, de Samyang 135mm f/2 testen.

In dit geval de lens maar op de Komeet gericht, met in het achterhoofd de samenstand van de Komeet met M108 en de Uilnevel op 22 Maart. Krijg ik gelijk een idee van de instellingen, FOV etc etc…

Toen ik de opnames begon om 21:17 had ik net 7 opnames van 60 seconden (ISO 400 met de 77mm naar M45 adapter en 2″ LPF-filter) de tijd voordat de uitwaaierende condensstrepen van de voorbij trekkende vliegtuigen weer roet in het eten gooiden.

Een vlugge stack in DSS en een beetje prutsen met Photoshop en Lightroom leverde de volgende foto op. Niet spectaculair, maar het belooft wat voor als er geen maan is en de omstandigheden wat beter zijn. Al met al een geslaagde test.

Op de foto (~50% crop) zijn mooi de blauwe ster Tania Borealis, met daarboven de Komeet 41P/Tuttle, en de gele ster Tania Australis, met daarnaast het stelsel NGC 3184 (Mag 9.80) te zien.

Scroll to Top