Reply To: De komeet, het surfboard en de uil

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen De komeet, het surfboard en de uil Reply To: De komeet, het surfboard en de uil

Defesche
Participant

dank voor je uitleg. Ik bemerk bij mijn SA een nog al hinderlijke periodic error waardoor sterren eivormig worden (goed te zien in mijn m42-opname). Ik heb vorig jaar een methode bedacht om de SA zonder veel moeite te kunnen richten op een “onzichtbaar” object. Ik heb de decl-knop voorzien van een 60 graden-verdeling (15x ronddraaien van deze levert een verdraaiing van 90 graden op). Ik richt de SA op een heldere ster in de buurt en verdraai de decl-knop zoveel als het verschil in decl van de ster en het gewenste object, gebruik makende van de wetenschap dat eenmaal ronddraaien 6 graden is. Voordien reken ik de rkl van de referentiester om naar  de waarde van de 12 uur verdeling op de SA  (deze is tegengesteld). ik verdraai deze dan naar de omgerekende waarde van de ref-ster. Vervolgens reken ik de ra van het doel op dezelfde manier om naar een waarde voor de 12uurs indeling van de SA en draai de montering naar die waarde. Het object staat dan nagenoeg midden in het beeldveld. Alles beetje moeilijk uit te leggen maar kort gezegd maak ik gewoon gebruik van de aanwezige 12uur schaal en de wetenschap dat deze tegengesteld is aan de rkl en dat de decl as 15x rondgedraaid moet worden voor 90 graden. Ik krijg altijd op deze manier ieder object meteen in beeld zonder test-shots.

Scroll to Top