De komeet, het surfboard en de uil

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen De komeet, het surfboard en de uil

Tagged: , ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    KeesScherer
    Participant

Komeet 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak op 22 maart 2017 20:00-20:45 nabij M108 en M97. Dit is versie 1 van de bewerking, voor de opname zijn 17×120 seconden iso1600 gebruikt waarbij in DeepSkyStacker de Cometstackmode is gebruikt. Deze opname is daarna in PI bewerkt met het clonestamptool om de sterstrepen en vervaagde M108 en M97 te verwijderen. los daarvan is op 17 en 18 maart een serie van 40×240 seconden iso1600 van het exact zelfde beeldveld gemaakt. Ook deze gestackt in DSS en daarna gecombineerd in PI dmv Pixelmath. Nog geen verdere bewerking gedaan en ook het gecloonsstamp laat te wensen over, maar ik wilde een eerste snel resultaat….

Groenewold
    Participant

Ziet er erg leuk uit! Maar hoe gebruik je nu precies de clonestamp-tool? De sterren-strepen heb je dan in het hele plaatje lijkt me en is er dan niet een betere combo-methode voor het sterren-veld en de komeet?

KeesScherer
    Participant

Ziet er erg leuk uit! Maar hoe gebruik je nu precies de clonestamp-tool? De sterren-strepen heb je dan in het hele plaatje lijkt me en is er dan niet een betere combo-methode voor het sterren-veld en de komeet?

Nou, zo dus. Ik weet geen betere methode, het is een heel gedoe.

Groenewold
    Participant

Is dat niet makkelijk in Photoshop dan? Ik heb dat gedaan voor het maken van maskers voor mijn M31 data, eerst met clonestamp en toen veel sneller in Photoshop. Maar wellicht gaat dat alleen echt goed voor maskers, heb ik verder geen ervaring mee.

Bus
    Participant

Ik gebruik ook Photoshop en dan maskers en lagen! om de Komeet in de Star-stack te klonen

KeesScherer
    Participant

En dit is voorlopig de eindversie.

KeesScherer
    Participant

En tenslotte de Full Frame, full resolution annotated version in goed Nederlands. (Op 90% jpg compressie nivo, anders werd hij ruim 16 MB0

Groenewold
    Participant

Niiiice, lijkt het nu of de staart aan de linkerkant staat? Als ik af ga op subtiele vormen in het gloeiende gas.

Bus
    Participant

Hier is mijn poging van een avond eerder. Ook bij mij laat de foto te wensen over…ik moet toch ook maar flats gaan schieten in het vervolg, of mijn sensor heel goed schoonmaken.

De losse Komeet-stack laat wel een duidelijke hint van een staart zien richting “5uur” om het zo maar even aan te duiden. Ik heb ook maar even de Star-stack toegevoegd. alleen de levels en curves gebruikt om de foto te stretchen en bijgesneden om de lelijke hoeken eraf te krijgen.

KeesScherer
    Participant

Hier is mijn poging van een avond eerder. Ook bij mij laat de foto te wensen over…ik moet toch ook maar flats gaan schieten in het vervolg.

Je kan toch achteraf alsnog flats schieten? Na je uitgebreide voorbeschouwing voor deze opname wil je vast ook wel de details van de verwerking delen?

Bus
    Participant

Ik heb vanochtend de flats nog geschoten Kees, dus die moet ik vanavond maar eens loslaten op de ruwe tiff bestanden en kijken wat voor resultaat dat geeft.

Ik heb toevallig net op DpReview een uitleg gedaan over hoe ik de afbeeldingen heb bewerkt, dus even een copy-paste van deze uitleg hieronder:

First of all, I used DSS with its standard settings, so all settings were used unchanged and left to the default settings of DSS (as I don’t fully understand what the settings will do to my final image ;-))

1. Import the RAW files to DSS

2. Calculate stars so about 20-40 stars are detected.

3. Calibrate frames and stack 100% using the “normal stack mode (this will provide the starstack with a smear of the comet through the frame like in the picture below.

View: original size

4. Use the same calibrate images you used above to assign the core of the comet in the first, last and best image from the sequence. (You can toggle and sort images by time and score just by clicking in the tabs above the imported files)

5.Once you set the comets core in those frames you can stack the images, this time using the comet stack mode set to “Stack on Comet” and use 100% of the images. This will provide you with the sharp comet image.

6. Save both comet and star stack as 32bit tif files.

7. Import into Photoshop.

8. Use “levels” to stretch both images to your liking (pull down the midtones slider underneath the peak, and pull the blackpoint just in front of the peak, aply and repeat several times so you will see the peak broadening. mine took about 4-5 iterations to get the result I wanted)

9. Next, clone out the comet in the “Starstack” using the clone-tool.

10. Open the “Comet stack” and copy the content by clicking ctrlA, CtrlC and past the copied content into the “Star-stack”. It should become vissable as a layer in your “Stars-stack”.

11. Then, blend both images together with Photoshop using layers. Set the top layer (The “Comet stack”) to an opacity of 60% so you can see where you have to put the comet and drag it in the right position.

12. Then, apply a mask to the “Comet stack” layer and just brush away what you don’t like (Black reveals, white conceals). You can apply a smoother transition by giving the mask-layer a mild gausian blur by selecting the mask and aply “Filter-blur-gausianblur” menu.

13. Once you are satisfied, you can put the “Comet stack” layer back to 100% opacity and make one layer of your composite and aply some further fine-tuning if you want.

Hope this helped you a bit!

Bus
    Participant

Nog wat aanvullende data voor wat betreft de opname-instellingen en gebruikte apparatuur:

Montering: Skywatcher Star Adventurer

Camera: Sony A6000

Lens: Nikkor 300mm ED AF-s f/4, stopped down to f5.6

ISO: 800

Shutterspeed: 30 sec.

Subs: 399

Defesche
    Participant

Vind het best wel een prestatie gezien het feit dat je gebruik maakt van de SA. Is de opname vanuit ons landje gemaakt?. Hoe heb je de SA op het onderwerp gericht aannemende dat je door de camera moest “kijken”?. Neem aan dat je ook guiding gebruikt hebt in ra?  Kun je wat meer detail geven mbt apparatuur op SA-montering?

MOOI RESULTAAT !

Bus
    Participant

Vind het best wel een prestatie gezien het feit dat je gebruik maakt van de SA. Is de opname vanuit ons landje gemaakt?. Hoe heb je de SA op het onderwerp gericht aannemende dat je door de camera moest “kijken”?. Neem aan dat je ook guiding gebruikt hebt in ra? Kun je wat meer detail geven mbt apparatuur op SA-montering? MOOI RESULTAAT !

Deze opnames zijn gemaakt vanuit mijn achtertuin in het dorp Roden, net onder Groningen! Een zogenaamde “yellow zone”

Het was in eerste instantie wel de bedoeling om te guiden, maar de guidecam kon geen volgster vinden. Vandaar dat ik ben overgestapt op een belichting van 30sec. op ISO800 (het was de bedoeling om met guiding op ISO 400 schieten met 1minuut subs)

Voor wat betreft de uitlijning van de SA is het gewoon een kwestie van de boel goed balanceren en vervolgens de poolster in de juiste positie op de ring van de poolzoeker zetten. Aangezien de poolzoeker niet verlicht is is dit wel een beetje een gepruts omdat je met één hand van bovenaf een rood lampje in de poolzoeker moet schijnen en dan heb je nog maar één hand over om de fijnafstelling te doen…niet ideaal en ik moet zeggen dat ik er deze keer ook iets meer tijd in heb gestoken dan normaal. (ongeveer 20 minuten schat ik)

Het opzoeken van het onderwerp is vrij makkelijk als je weet waar je moet zijn. Gewoon een kwestie van “point and shoot” doordat het beeldveld nog vrij groot is zit je vaak bij een eerste richtpoging al wel in de buurt. Gelukkig heeft de Sony A6000 een liveview scherm waardoor je de meest heldere sterren als referentie kunt gebruiken…daarna kan je nog wat aan de fijnafstelling van de compositie werken, maar meestal gebruik ik toch niet het volledige beeldveld en maak vaak een uitsnede van het complete beeld. (soms doe ik dit zelfs al in DSS zodat het stacken wat sneller gaat en er minder geheugen nodig is)

Defesche
    Participant

dank voor je uitleg. Ik bemerk bij mijn SA een nog al hinderlijke periodic error waardoor sterren eivormig worden (goed te zien in mijn m42-opname). Ik heb vorig jaar een methode bedacht om de SA zonder veel moeite te kunnen richten op een “onzichtbaar” object. Ik heb de decl-knop voorzien van een 60 graden-verdeling (15x ronddraaien van deze levert een verdraaiing van 90 graden op). Ik richt de SA op een heldere ster in de buurt en verdraai de decl-knop zoveel als het verschil in decl van de ster en het gewenste object, gebruik makende van de wetenschap dat eenmaal ronddraaien 6 graden is. Voordien reken ik de rkl van de referentiester om naar  de waarde van de 12 uur verdeling op de SA  (deze is tegengesteld). ik verdraai deze dan naar de omgerekende waarde van de ref-ster. Vervolgens reken ik de ra van het doel op dezelfde manier om naar een waarde voor de 12uurs indeling van de SA en draai de montering naar die waarde. Het object staat dan nagenoeg midden in het beeldveld. Alles beetje moeilijk uit te leggen maar kort gezegd maak ik gewoon gebruik van de aanwezige 12uur schaal en de wetenschap dat deze tegengesteld is aan de rkl en dat de decl as 15x rondgedraaid moet worden voor 90 graden. Ik krijg altijd op deze manier ieder object meteen in beeld zonder test-shots.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top