Activity › Forums › Astrotechniek › Sterrenwacht › Scopedome project Starry-Night Observatory › Reply To: Scopedome project Starry-Night Observatory
Een voortgangsberichtje … geen progressie en de deadline (iets wat niet mijn stijl is), niet gehaald ? .
Door verdere vertraging met de 2de verbouwing, is het (nog) niet mogelijk om achterom te komen met een Scopedome.
Echter ben ik onlangs op de koffie geweest (zonder koffie nu ik er aan terugdenk ? ) bij Wim Engels. Wim had een alleraardigste pier achterom gebouwd en dit gaf me net het idee om een “2-traps raket” te bouwen.
Ik ga beginnen met de pier op te bouwen. Eerst dus een stalen “cilinder” regelen om beton in te storten en de voet/verankering van de pier in aan te brengen. Tevens kan ik dan al loze leidingen aanleggen (en de pier monteren). Hier kan ik dit jaar al plezier van hebben. Op het moment dat de verbouwing start gaat ook het muurtje met de buren plat, dit is dan de gelegenheid om de sterrenwacht af te bouwen.
Lees, tegen de dan bestaande pier een extra fundering storten voor een Scopedome.
Tweede punt, de diameter van de Scopedome, 2 of 3 meter. Voor en nadelen, 3M werkt met mijn 1.90 handiger, neemt echter optisch een flink stuk tuin en afhankelijk van de plaatsing uitzicht in beslag.
Ik heb vandaag een 2 en 3 meter ring uitgezet, om een beetje gevoel te krijgen, ik neig toch na 2 meter.
De BoM is ook nog steeds in ontwikkeling, ik volg Kees zoals bekend met plezier voor inspiratie:
| Fundering | |
| Elektra/netwerk | |
| Pier | OBSERVATORY PIER P200 – 100CM |
| Pier Adapter | Pier Adapter voor 10Micron montering |
| Dome | ScopeDome 2M w/H120 Tower FULL OPTION |
| Kleur meerkosten | 2M Optional Custom Colour |
| Heating/Moisture control | |
| Montering | GM 2000 HPS (1452020) |
| Primary OTA | Celestron Edge 8HD |
| Primary Guider | SBIG ST-I |
| Primary Focuser | QuickSync FT20 motor for FeatherTouch 2-inch |
| Primary Astrophotography | Canon 7D Mark II |
| Secondary OTA | APO (nader te bepalen) |
| Secondary Focuser | nader te bepalen |
| Secondary Astrophotography | nader te bepalen |
| Video Assisted | |
| Misc. |
Ik denk dat “gewoon” beginnen met de opbouw van de pier (en feitelijk een klap op het water geven), inspirerend kan werken.