Scopedome project Starry-Night Observatory

Activity Forums Astrotechniek Sterrenwacht Scopedome project Starry-Night Observatory

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #9836
    Theunissen
    Participant

    Na 2 jaar is de beslissing genomen, ik ga beginnen met de bouw van mijn eigen observatorium, werknaam en waarschijnlijk definitieve naam: Observatorium Starry-Night (zonder de nl ? ).

    Ik denk dat ik het werk van @KeesScherer voor een deel als blauwdruk ga gebruiken en waarschijnlijk voor een Scopedome setup ga, precieze setup is ver uitgerijpt. Het belangrijkste punt, waar ga ik bouwen vond ik het moeilijkst om te bepalen en is achteraf eigenlijk het makkelijkste, daar waar de sterrenwacht niet “voor” het uitzicht staat, daar waar je de meeste hemel tot beschikking hebt, zie bijgevoegde foto. Veel bomen zijn overigens al geruimd.

    Ik streef naar een operationele sterrenwacht in sept 2017.

    Wordt vervolgd.

    #9838
    Bus
    Participant

    Dat is een mooie stap voorwaarts. Ik zal de voortgang op de voet volgens als je ons tenminste up to date wil houden.

    #9841
    Theunissen
    Participant

    Uiteraard, ik maak zelf ook gretig gebruik van het grondwerk van Kees! Ik ben al jaren nauwelijks in de winter actief … en de jaren vliegen toch snel voorbij dus voor mij is er nauwelijks een betere rechtvaardiging :-) .

    #9842
    KeesScherer
    Participant

    Heel leuk Marc! Ik zal graag helpen met raad (daad is lastig op afstand ;) )

    #9843
    Theunissen
    Participant

    Dank! Ik maak er graag gebruik van!

    #9845
    Groenewold
    Participant

    Wooooow, goed man! Nu kan ik eigenlijk ook niet al te lang meer achterblijven. :) Alleen heb ik niet zoveel ruimte als jou en Kees, lastiger bouwen. Ik volg ook dit met veel belangstelling!

    #9846
    Groenewold
    Participant

    Overigens is het bij mij ook om dezelfde redenen aan het kriebelen. Jaren gaan snel, weinig dagen met heldere hemels en dan mis ik de afgelopen dagen ook nog wegens ziekte. Als ik een sterrendoosje had dan had ik dat toch nog opgestart.

    #9847
    Haverkamp
    Participant

    Gefeliciteerd @MTH75  met deze stap voorwaarts! Ik zal dit draadje en je voortgang ook met veel belangstelling lezen ;-)

    #9850
    Vranken
    Participant

    @mth75 Zoals beloofd zal ik helpen met beton storten?

    #9852
    Theunissen
    Participant

    Bij deze ingepland! Dank dank!

    #15001
    Theunissen
    Participant

    Een voortgangsberichtje … geen progressie en de deadline (iets wat niet mijn stijl is), niet gehaald ? .

    Door verdere vertraging met de 2de verbouwing, is het (nog) niet mogelijk om achterom te komen met een Scopedome.

    Echter ben ik onlangs op de koffie geweest (zonder koffie nu ik er aan terugdenk ? ) bij Wim Engels. Wim had een alleraardigste pier achterom gebouwd en dit gaf me net het idee om een “2-traps raket” te bouwen.

    Ik ga beginnen met de pier op te bouwen. Eerst dus een stalen “cilinder” regelen om beton in te storten en de voet/verankering van de pier in aan te brengen. Tevens kan ik dan al loze leidingen aanleggen (en de pier monteren). Hier kan ik dit jaar al plezier van hebben. Op het moment dat de verbouwing start gaat ook het muurtje met de buren plat, dit is dan de gelegenheid om de sterrenwacht af te bouwen.

    Lees, tegen de dan bestaande pier een extra fundering storten voor een Scopedome.

    Tweede punt, de diameter van de Scopedome, 2 of 3 meter. Voor en nadelen, 3M werkt met mijn 1.90 handiger, neemt echter optisch een flink stuk tuin en afhankelijk van de plaatsing uitzicht in beslag.

    Ik heb vandaag een 2 en 3 meter ring uitgezet, om een beetje gevoel te krijgen, ik neig toch na 2 meter.

    De BoM is ook nog steeds in ontwikkeling, ik volg Kees zoals bekend met plezier voor inspiratie:

    Fundering
    Elektra/netwerk
    Pier OBSERVATORY PIER P200 – 100CM
    Pier Adapter Pier Adapter voor 10Micron montering
    Dome ScopeDome 2M w/H120 Tower FULL OPTION
    Kleur meerkosten 2M Optional Custom Colour
    Heating/Moisture control
    Montering GM 2000 HPS (1452020)
    Primary OTA Celestron Edge 8HD
    Primary Guider SBIG ST-I
    Primary Focuser QuickSync FT20 motor for FeatherTouch 2-inch
    Primary Astrophotography Canon 7D Mark II
    Secondary OTA APO (nader te bepalen)
    Secondary Focuser  nader te bepalen
    Secondary Astrophotography  nader te bepalen
    Video Assisted
    Misc.

    Ik denk dat “gewoon” beginnen met de opbouw van de pier (en feitelijk een klap op het water geven), inspirerend kan werken.

    #15012
    Theunissen
    Participant

    Tweede punt, de diameter van de Scopedome, 2 of 3 meter. Voor en nadelen, 3M werkt met mijn 1.90 handiger, neemt echter optisch een flink stuk tuin en afhankelijk van de plaatsing uitzicht in beslag.

    Wij zijn eruit @vr0763, het wordt de Scopedome 3M, ik zie overigens dat deze uit componenten bestaat, dit wil zeggen dat ik wel degelijk achterom kom :-) …

    #15019
    Groenewold
    Participant

    Wauw, dat ziet er erg goed uit Marc. Damn wat een mooie lokatie hebben jullie toch.

    #15020
    Theunissen
    Participant

    Het is prettig vertoeven, als ik nu toch alleen direct voor de 3M had gekozen :-) … soms moeten dit soort zaken even rijpen.

    #15022
    Groenewold
    Participant

    Heb je geen tijd meer voor Marc, je wordt veel te snel oud vanaf nu dus kopen die hap! :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top