Activity › Forums › Astrotechniek › Camera’s en Accessoires › Vervormde sterren – tilt, coma corrector, … ? › Reply To: Vervormde sterren – tilt, coma corrector, … ?
Om even wat van de discussie op Facebook hier te plaatsen.. @chrisvdberge gaf nog wat extra tips die me waarschijnlijk in de goede richting duwen. Zo heb ik nog eens wat beter gekeken naar het gehele beeld middels het Abberation-script van PixInsight en hier is duidelijk de coma in de hoeken te zien, maar ook (en ik wist dit al maar ging er nooit rustig voor zitten), dat er een verschil is tussen boven- en onderkant. Bovenin is het scherp en zie je de coma, onderin is er naast coma duidelijk een shift in focus te zien. Het lijkt er dus op dat ik een minimale tilt heb en dat is iets om later te bekijken. Het grootste punt zijn namelijk de sterren zelf, ik vind ze sinds ik op F4 zit onaangenaam wollig en groot. In mijn Andromeda opname valt het mij niet zo op, lijkt of het erger is geworden, maar dat moet op te lossen zijn door de aanschaf van de TS GPU, hetgeen ik na de vakantie wil doen. Daar kan ik allerhande adapters (allen weer belachelijk duur per stuk) bij kopen zodat ik de corrector op een veeeeel betere manier in de focuser kan schroeven. Als dat de boel verbetert dan is het tijd voor het mogelijke tilt-probleem. We gaan nu echt voor de details en het beste uit deze telescoop halen. :) Ik vind het wel weer apart dat men adverteert dat de MPCC op F4 en hoger werkt, dit kan ik toch niet echt als dusdanig bestempelen eigenlijk. Langzamerhand echter, ook met de ervaring nu met de Lodestar X2, zie ik dat mijn uitrusting eindelijk bestaat uit de juiste spullen.