Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › M45, bewerken voorbeeldmateriaal › Reply To: M45, bewerken voorbeeldmateriaal
Ik denk dat ik een flinke stap verder ben :-)
Sorry dat ik regelmatig mijn tussenstappen laat zien maar dat doe ik om vooral maar niets te vergeten van de ervaring om aan evt geïnteresseerden door te geven.
Het probleem was “caries” in de heldere sterren. Ik heb dit nu als volgt opgelost;
1. natuurlijk eerst rgbworkspace, kanalen 1:1:1 zetten (zeer belangrijk)
2. cie(L) extraheren(L dus)
2a. (vergeten…) copy maken van L zodat de ongestretchte beschikbaar is
3. de L dient niet-lineair gestretched te worden voor de volgende stap (anders werkt die niet)
4. rangemask maken van de gestretchte L, zodanig dat de neveligheid maar net ietsje zichtbaar is
5. de gestretchte L als masker gebruiken voor de lineaire L
6. in deconvolutie deringing aanvinken en daarin local deringing ook met opgave van de rangemask
7. ik heb het aantal iteraties op 50 gezet en eerst een instance uitgevoerd op een heel klein gebiedje om het effect te zien en evt global dark bij te sturen.
Onderstaand links de oude en recht die met deconvolutie. Ik dat dat het nog sterker kan…
oh ja, punt 8: LRGBCombination opstarten op de linear rgb-opname en de “L” vervangen door de deconvolutie-L.
Hierna natuurlijk nog de resterende bewerkingen (definitieve stretch etc, etc)