Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › NGC6823 › Reply To: NGC6823
Hoi Rob en de rest ;-)
Ik ben ook even aan het kijken naar de 4 kanalen die Rob heeft gedeeld.
Deze 4 kanalen zijn al aan elkaar geregistreerd, als je registreert met dynamic distortion correction off, zie je dat ook meteen. Registration RMS is heel laag. Wat opvalt is dat als je dynamic distortion correction aan zet, het H-alpha kanaal een probleem oplevert. Daar zal ik zelf even dieper in duiken, want dat moet gewoon werken.
Verder valt mij op de er geen BPM is gebruikt of niet afdoende outlier rejection, ik zie veel hot pixels. Maar die zullen de registratie niet beinvloeden, maar die moeten we makkelijk weg kunnen krijgen.
Verder kijkend naar de ster vormen, de FWHM waardes. Er zit er een probleemje in het groene kanaal.. dat heeft duidelijk minder ronde sterren dan de andere kanalen. Daarom ga je onvermijdelijk bij de composiet combinatie chromatische abberatie zien.
Maar verder kijkend naar de hoeken wordt meer duidelijk. Er zit een groot optisch probleem in de data. Er is of niet met een flattener dan wel reducer gewerkt of deze zat duidelijk niet op de goede afstand van de sensor. Dat is denk ik ook wat Kees constateert, het zal per golflengte andere afwijkingen gaan geven.
Door de aberraties op de stervormen over het hele beeldveld krijg je mogelijk ook extra de chromatische aberratie te zien op verschillende plekken in het beeldveld. Dat komt omdat bij aberraties (zoals coma), de aanname dat de piek intensiteit overeenkomt met de ster lokatie, helemaal niet meer op gaat…
Ik denk daarom dat dit vooral een data probleem is, niet zozeer een registratie of software probleem.
3 screenshots van de rechteronderhoek van de RGB kanalen laat het duidelijk zien.
En nog een screenshot van een snelle (R-Halpha)GB met de saturatie flink aangezet van het midden van het beeldveld. De afwijking van de niet ronde groene sterren is evident.
Om dit te corrigeren zal je photoshop technieken zoals selective color in kunnen zetten lijkt me. Dat is de laatste screenshot, (select green and add magenta to neutralize green.)