NGC6823

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC6823

Tagged: 

Viewing 10 posts - 46 through 55 (of 55 total)
  • Author
    Groenewold
    Participant

ps. die foutmelding krijg je denk ik omdat je de uiteindelijke R, G en B stacks niet aan elkaar hebt geregistreerd alvorens de combine tool te gebruiken?

KeesScherer
    Participant

Ik ben met APP tot een registratie fout van slechts 0.04 pixels gekomen voor R,G en B na fors croppen van het beeldveld. Maar ook dan is er nog wat rest kleur schifting te zien. Het resultaat is vergelijkbaar met wat ik inn PI na optimalisatie zie. Het verloop van de  Eccentriciteit van de sterbeelden is niet zozeer met een toename vanuit het midden naar de hoeken, maar ik zie ook in het beeldcentrum wat teveel eccentriciteit. (zie plot) . Ik denk dat dat de oorzaak is van de “linksboven-rechtsonder” uilijnfout. Waarschijnlijk kan Mabula hier iets over zeggen?

KeesScherer
    Participant

Op basis van de Eccentriciteitswaarden van R,G en B denk ik dat het Groen en Blauw kanaal een probleem kunnen geven met ECC waarden boven 0.7 in het centrumdeel. Ik vraag mij af hoe de beelden zo kunnen verschillen tussen de filters?

Haverkamp
    Participant

Hoi Rob en de rest ;-)

Ik ben ook even aan het kijken naar de 4 kanalen die Rob heeft gedeeld.

Deze 4 kanalen zijn al aan elkaar geregistreerd, als je registreert met dynamic distortion correction off, zie je dat ook meteen. Registration RMS is heel laag. Wat opvalt is dat als je dynamic distortion correction aan zet, het H-alpha kanaal een probleem oplevert. Daar zal ik zelf even dieper in duiken, want dat moet gewoon werken.

Verder valt mij op de er geen BPM is gebruikt of niet afdoende outlier rejection, ik zie veel hot pixels. Maar die zullen de registratie niet beinvloeden, maar die moeten we makkelijk weg kunnen krijgen.

Verder kijkend naar de ster vormen, de FWHM waardes. Er zit er een probleemje in het groene kanaal.. dat heeft duidelijk minder ronde sterren dan de andere kanalen. Daarom ga je onvermijdelijk bij de composiet combinatie chromatische abberatie zien.

Maar verder kijkend naar de hoeken wordt meer duidelijk. Er zit een groot optisch probleem in de data. Er is of niet met een flattener dan wel reducer gewerkt of deze zat duidelijk niet op de goede afstand van de sensor. Dat is denk ik ook wat Kees constateert, het zal per golflengte andere afwijkingen gaan geven.

Door de aberraties op de stervormen over het hele beeldveld krijg je mogelijk ook extra de chromatische aberratie te zien op verschillende plekken in het beeldveld. Dat komt omdat bij aberraties (zoals coma), de aanname dat de piek intensiteit overeenkomt met de ster lokatie, helemaal niet meer op gaat…

Ik denk daarom dat dit vooral een data probleem is, niet zozeer een registratie of software probleem.

3 screenshots van de rechteronderhoek van de RGB kanalen laat het duidelijk zien.

En nog een screenshot van een snelle (R-Halpha)GB met de saturatie flink aangezet van het midden van het beeldveld. De afwijking van de niet ronde groene sterren is evident.

Om dit te corrigeren zal je photoshop technieken zoals selective color in kunnen zetten lijkt me. Dat is de laatste screenshot, (select green and add magenta to neutralize green.)

Musquetier
    Participant

ps. die foutmelding krijg je denk ik omdat je de uiteindelijke R, G en B stacks niet aan elkaar hebt geregistreerd alvorens de combine tool te gebruiken?

Maar dit had ik wel gedaan. Ik heb dus eerst alle R, G, B en HA subs gestackt en toen deze met elkaar geregistreerd (maar niet verder genormaliseerd of geïntegreerd) maar dan zijn ze nog niet gelijk gedimensioneerd. Hoe zorg ik dan dat dit ook gelijk getrokken wordt zodat ik de masters met Combine RGB kan samenvoegen tot 1 RGB plaat?

Musquetier
    Participant

Op basis van de Eccentriciteitswaarden van R,G en B denk ik dat het Groen en Blauw kanaal een probleem kunnen geven met ECC waarden boven 0.7 in het centrumdeel. Ik vraag mij af hoe de beelden zo kunnen verschillen tussen de filters?

daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik had de aanbevolen backfocus voor de toegepaste flattener (TSFlat2,5) die ik voor de RGB kanalen heb gebruikt vrij nauwkeurig aangehouden (106 mm) maar ik zie zeker ook dat er in de data heel veel “StarTrek achtige” warpdrive sterren te zien zijn.

Musquetier
    Participant

PS Ik heb eventueel wel DARK’s en BIAS frames voor de R, G, B opnames maar ik heb geen flats gemaakt omdat ik nagenoeg geen vlekjes had in deze opnames. Ik heb deze ook even in de dropbox gezet…

Groenewold
    Participant

Maar dit had ik wel gedaan. Ik heb dus eerst alle R, G, B en HA subs gestackt en toen deze met elkaar geregistreerd (maar niet verder genormaliseerd of geïntegreerd) maar dan zijn ze nog niet gelijk gedimensioneerd. Hoe zorg ik dan dat dit ook gelijk getrokken wordt zodat ik de masters met Combine RGB kan samenvoegen tot 1 RGB plaat?

Mmm, nu heb ik niet met de H-alpha gespeeld verder, maar ik heb alles per kanaal geregistreerd en geintegreerd. Toen de R, G en B stacks nogmaals met elkaar geregistreerd en “save frames” geklikt om deze op te slaan. Die vervolgens in de combine-tool en dat ging gewoon goed, zou ook zo moeten zijn aangezien Mabula data van allerhande verschillende camera’s etc al eens eerder bij elkaar heeft gevoegd. Misschien ben je dan de stap vergeten de geregistreerde stacks weer apart op te slaan?

Groenewold
    Participant

daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik had de aanbevolen backfocus voor de toegepaste flattener (TSFlat2,5) vrij nauwkeurig aangehouden (106 mm) maar ik zie zeker ook dat er in de data heel veel “StarTrek achtige” warpdrive sterren te zien zijn.

Nu is de warp-drive wel cool, dus… :) Op zich had dit nog niet eens een probleem hoeven zijn (behalve dan dat ze niet rond zijn), als je de orientatie maar hetzelfde houdt, dat kan je in je workflow inbouwen eventueel. Ik doe dit als bewust onderdeel van de routine als de camera op de telescoop gaat.

Musquetier
    Participant

Ik heb toch nog maar een poging gewaagd en nu vooral veel Ha data achterwege gelaten en nu tot dit resultaat gekomen:

Viewing 10 posts - 46 through 55 (of 55 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top