NGC6823

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC6823

Tagged: 

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 55 total)
  • Author
    Posts
  • #16968
    KeesScherer
    Participant

    KeesScherer wrote:

    Nog wel even kijken naar de RGB uitlijning Rob, blauw zit links, rood rechts.

    Hoe doe ik dat?

    Nou, met je ogen ;-)  En het beter uitlijnen doe je in APP door het optimaliseren van de instellingen in 3) Analyse stars en 4) Register. In Pixinsight optimaliseer je de instellingen in Staralignment zoals het registration model, Star detection en Star matching.

    #16974
    Musquetier
    Participant

    Ik gebruik APP voor analyse stars en registratie (en normalizatie, integratie, remove light polution en combine RGB) maar ik weet niet wat ik hier precies mee kan optimaliseren? Dat vind ik ook een groot gemis dat een boel achtergrond info t.a.v. de beschikbare opties hier door het pas recent beschikbaar komen van deze applicatie nog voor ontbreekt…

    #16975
    Musquetier
    Participant

    Ik denk dat ik er achter ben waarom hij niet goed de kleuren lagen matchte. Deze zijn met de 80/480mm telescoop gemaakt en deze refereerde ik aan de Ha referentie sub die met de 130/910mm scope was gemaakt. Ten eerste zijn de sterren hier veel kleiner en ten tweede is het beeldveld anders (en mogelijke distortie patroon ook). Ik ga opnieuw stacken, met een van de subs van de RGB subs registreren, optie voor verschillende optics aanvinken en distortion model creëren selecteren om te kijken of ik dan het euvel kan verhelpen…

    #16978
    Musquetier
    Participant

    Opnieuw bewerkt, ik krijg alles nog steeds niet goed gematched…

    #16979
    Groenewold
    Participant

    Interesting, zin om de bestanden te delen?

    #16981
    Haverkamp
    Participant

    Hoi Rob,

    Ik zie dat je moeite hebt met het uitlijnen van de verschillende kanalen.

    Allereerst, upgrade naar 1.054 als je dat nog niet hebt gedaan, dat heeft veel meer goede uitleg bij alle settings.

    Laad de verschillende kanalen, en registreer ze met:

    dynamic distortion correction aan

    same camera and optics off

    andere settings gewoon op default.

    En save dan deze geregistreerd opnames, die moet je dan zo kunnen inladen in de RGB combine tool.

    Als het niet lukt, kijk ik graag even mee, als je de geintegreerde kanalen deelt ;-)

    Het registreren van de data van de verschillende telescopen wordt ook hier uitgelegd. Dat mag geen probleem voor APP zijn ;-) Je zult geen distortie profielen te hoeven maken en op te slaan hiervoor. Dat maakt het onnodig complex qua workflow.

    https://www.astropixelprocessor.com/registration-normalization-integration-using-ddc-lnc-mbb/

    Mabula

    #16987
    Haverkamp
    Participant

    Ik denk dat ik er achter ben waarom hij niet goed de kleuren lagen matchte. Deze zijn met de 80/480mm telescoop gemaakt en deze refereerde ik aan de Ha referentie sub die met de 130/910mm scope was gemaakt. Ten eerste zijn de sterren hier veel kleiner en ten tweede is het beeldveld anders (en mogelijke distortie patroon ook). Ik ga opnieuw stacken, met een van de subs van de RGB subs registreren, optie voor verschillende optics aanvinken en distortion model creëren selecteren om te kijken of ik dan het euvel kan verhelpen…

    Hoi Rob, als je de verschillende lagen telkens registreert aan een vaste referentie ga je nog steeds problemen krijgen omdat je geen garantie hebt dat het beeldveld, ook wel de compositie van de integratie, gelijk is. Het is veel makkelijker om de verschillende kanalen gewoon te maken, en dan de geintegreerde kanalen aan elkaar te registreren en te saven. Dan weet je zeker dat de kanalen hetzelfde beeldveld hebben en dezelfde image dimensions, zodat je het zonder probleem kan inladen voor de RGB combine tool.

    Mabula

    #16988
    Musquetier
    Participant

    ok, dat ga ik vanavond proberen…

    #16989
    Musquetier
    Participant

    Allereerst, upgrade naar 1.054 als je dat nog niet hebt gedaan, dat heeft veel meer goede uitleg bij alle settings.

    Kijk dat gaat zeker helpen, ik heb gelijk alle 3 PC’s geupdate met deze versie! Dank Mabula!!!

    #16990
    Musquetier
    Participant

    Interesting, zin om de bestanden te delen?

    Prima, gebruik je Dropbox?

    #16991
    Groenewold
    Participant

    Ja, doe maar een linkje. ;) Denk dat er dan al meteen meerdere (met pensioen en/of al lekker op geld aan het teren) iets gaan proberen, ik kan er vanavond pas mee aan de slag, maar altijd leuk eens te vogelen.

    #16994
    Musquetier
    Participant

    Hoi Rob, Ik zie dat je moeite hebt met het uitlijnen van de verschillende kanalen. Laad de verschillende kanalen, en registreer ze met: dynamic distortion correction aan same camera and optics off andere settings gewoon op default. En save dan deze geregistreerd opnames, die moet je dan zo kunnen inladen in de RGB combine tool. Als het niet lukt, kijk ik graag even mee, als je de geintegreerde kanalen deelt. Het registreren van de data van de verschillende telescopen wordt ook hier uitgelegd. Dat mag geen probleem voor APP zijn. Je zult geen distortie profielen te hoeven maken en op te slaan hiervoor. Dat maakt het onnodig complex qua workflow. https://www.astropixelprocessor.com/registration-normalization-integration-using-ddc-lnc-mbb/ Mabula

    Ik krijg nu de kanalen niet gecombineerd omdat ze verschillende dimensies hebben, hoe verhelp ik dit als ik de vier masters alleen registreer?

    #16996
    Musquetier
    Participant

    Ja, doe maar een linkje.  Denk dat er dan al meteen meerdere (met pensioen en/of al lekker op geld aan het teren) iets gaan proberen, ik kan er vanavond pas mee aan de slag, maar altijd leuk eens te vogelen.

    Ze zijn onderweg (in 5 transfers)…

    #16999
    KeesScherer
    Participant

    Ze zijn onderweg (in 5 transfers)…

    Ik ben ermee aan de slag gegaan, het eerste dat opvalt is dat er zo te zien geen BPM is gebruikt? Verder zie ik ook geen van de overige master calibratie bestanden. Het samen registreren van RGB en Ha in APP gaat op zich prima (zie screenshot), maar ik krijg ook nog R,G en B niet goed uitgelijnd. Ik laat Ha even weg om eerst RGB voor elkaar te krijgen.

     

    #17003
    Groenewold
    Participant

    Ik krijg de R, G en B ook niet veel beter. Wat ik zelf denk dat er aan de hand is is teveel vervorming in het frame in combinatie met variaties in rotatie van de opnames. Rotaties zijn op zich geen probleem, maar wel als je veel vervorming hebt in de hoeken. Vergelijk deze selecties van de frames maar eens, ze zijn gemaakt aan de hand van de aan elkaar geregistreerde R,G en B stacks. Dat maakt het perfect combineren erg lastig denk ik.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 55 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top