Reply To: CTB1 Supernova schil in Cassiopeia

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Supernova’s CTB1 Supernova schil in Cassiopeia Reply To: CTB1 Supernova schil in Cassiopeia

KeesScherer
Participant

Klopt het dat je dit jaar echt los gaat met opnames van supervaag spul? Wat een prachtige objecten, ik ken ze maar zelden en juist dat vind ik echt interessant. Wat is nu ongeveer de magnitude?

Klopt Vincent, in het begin doe je het heldere gemakkelijke spul zoals NGC6992, Orion nevel, open sterrenhopen zoals de overbekende NGC7789 en niet te vergeten de dubbelcluster NGC869/NGC884 ;-) Daarmee leer je de mogelijkheden van apparatuur (1 telescoop!) en software goed kennen.  Maar de logische drang is om dieper en zwakker te gaan met het bestaande beeldveld om pas daarna met langere brandpunten te gaan werken. Er is denk ik niet echt een magnitude aan CTB1 te koppelen. Ik kan geen magnitude vinden, dat zou dan worden uitgedrukt in mag/arcsec^2 . Ter illustratie links 1 Ha sub van 10 minuten, rechts een stack van 73 subs. (Dus dit is niet echt een doelwit voor iemand die single shot 10 minuten opnamen wil blijven maken ;-) )

Scroll to Top